Kravs vd om Green Claims: ”Vettigt och riktigt”

Nya regler från EU kommer att påverka befintliga hållbarhetsmärkningar och möjligheten att göra så kallade gröna påståenden, något som Emma Rung, vd på Krav, välkomnar.
– Det kommer att bli en period av lärande, för ingen vill ju göra fel, men jag tror att det här är rätt väg att gå, säger hon i samband med Märkningsdagen 2024.

Det är inte lätt att vara konsument. Det konstaterade Emma Rung när hon i går talade under Märkningsdagen, kring om hur EU:s nya lag för hållbarhetskommunikation, Green Claims, väntas påverka befintliga hållbarhetsmärkningar.
Hon började med att berätta att Krav, som nästa år firar 40 år, är Sveriges mest kända hållbarhetsmärkning för mat, med 99 procent kännedom.
– Krav-märket har även väldigt hög trovärdighet, och vi är stolta över att många är beredda att betala mer för den här typen av mervärden.
Anledningen till det så kallade grönmålningsdirektivet förklarar hon så här:
– Det är en märkesdjungel därute. Det är inte bara konsumenter som känner så utan även EU-kommissionen. De har granskat olika miljöpåståenden som konsumenterna möter och konstaterat att 53 procent av dem är vaga eller vilseledande, medan 40 procent saknar stödjande bevis. Därför behöver man städa upp så att det blir lite ordning på torpet. På så vis kan man få högre förtroende från konsumenterna – och möjlighet att faktiskt göra skillnad på riktigt.
Man behöver alltså säkerställa att påståenden är tillförlitliga, verifierbara och stärka konsumenternas förtroende.
Risken för att företagen slutar göra bra grejer, så kallad green hushing, för att det inte lönar sig om man ändå inte kan berätta om det, tror hon inte på.
– Jag tror att det är vettigt och riktigt med den här lagstiftningen. Det kommer att bli en period av lärande, för ingen vill ju göra fel, men jag tror att det här är rätt väg att gå, säger Emma Rung.

FAKTA/Vad är ett uttryckligt miljöpåstående?
Ett budskap om miljöfördelarna hos en produkt eller aktör, antingen i textform eller som en märkning.

  • En produkt eller aktör påverkar miljön positivt
  • Har ingen negativ miljöpåverkan
  • Är mindre skadligt för miljön
  • Har förbättrat sin miljöpåverkan över tid

FAKTA/Vad innebär direktivet om Green Claims?

  • Påståenden ska styrkas med bevis: Miljöpåståenden måste vara underbyggda och följa specifika krav.
  • Regler för kommunikation: Regler för hur miljöpåståenden får kommuniceras till konsumenter.
  • Miljömärkningar: Märkningar relaterade till miljöpåverkan måste uppfylla specifika kriterier.
  • Verifieringar av påståenden och märkningar: För att säkerställa att reglerna för bevis och kommunikation efterlevs krävs verifiering – oftast genom förhandsgodkännande.
  • Det finns undantag från direktivet, exempelvis uttryckliga miljöpåståenden som rör ekologisk produktion av livsmedel.

Dela

Fler nyheter i Mötesplatser och Värdekedjan

Årets matbluff flyttar hem: ”Redan klart”

Glassarna med de svenskklingande namnen Järna och Alvesta tog tidigare i veckan hem antipriset Årets matbluff – eftersom produktionen görs utomlands. Men nu flyttar produktionen hem till Sverige igen – till Jämtland.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.