28 november 2024
Nu har MSB:s nya broschyr ”Om krisen eller kriget kommer” landat i brevlådan hos de flesta svenska hushåll. Här ges bland annat råd om hur man kan förbereda sig på olika sätt – och vilken typ av mat det är bra att ha hemma.
Torrvaror som gryn, flingor, pasta och pulvermjölk är något av det som nämns liksom konserver av olika slag, samt fettrika produkter som matolja och pesto, samt snabb energi i from av exempelvis choklad och honung.
Helena Markstedt, samhällspolitisk chef på Arla Sverige, tycker att det är bra att MSB lyfter fram mjölkpulver i sin broschyr.
– Det är ett bra sätt att lagra näringen i mjölk. Men det kan även vara bra att ha mjölk med lång hållbarhet, så kallad UHT-mjölk hemma. Då får man även med vätskan, vilket kan vara kritiskt om tillgången till vatten skulle vara begränsad, säger hon.
Tror du att det kommer att påverka er försäljning?
– Vår förhoppning är framför allt att fokuset på beredskap får fler konsumenter att tänka till kring hur viktigt det är att vi har en stark livsmedelsproduktion och att det får fler att välja svenska produkter från bondeägda kooperativ.
Hur ser din egen beredskap ut?
– Jag har vatten i en dunk och ett gäng infrysta petflaskor i frysen, vilka blir både kylklampar och dricksvatten om el och vatten försvinner. Samt ett förråd med lite extra torrvaror, konserver och några paket uht-mjölk som också är bra att ha i reserv när barnen plötsligt druckit upp all mjölk i kylen, säger Helena Markstedt.
Elin Ingves Pyk, vd för Sevan, tycker att det är lite kul att deras burk med thaini 800 gram råkar vara med på bild i MSB:s senaste print-kampanj (se blå burk på nedan bild).
Men hon saknar flera saker i uppräkningen i broschyren:
– Bulgur så klart! Och couscous är ju bara en sorts gryn, det finns så många fler! Dessutom är försäljningen av bulgur betydligt större än couscous så där tycker jag att MSB valt fel produkt i sin lista. Men couscous är fantastiskt och behöver inte kokas utan bara suga upp varmt vatten, till skillnad från exempelvis pasta och ris.
Räknar ni med försäljningsökningar av vissa produkter på grund av broschyren?
– Vi har sett ett ökat intresse för torrvaror generellt sedan corona-bunkringen och de senaste åren givet prepper-trenden, och nu MSB:s rekommendationer. Det är många artiklar från vårt sortiment som får en ”tick in the box” på MSB:s lista. I vårt lager har vi 10 000 pall med koloniala artiklar, så visst känns det som att smaker från köken runt Mellanöstern passar fint in i detta nyuppkomna konsumentbehov, säger Elin Ingves Pyk.
Hur ser ditt eget preppande ut?
– Med tre barn och mycket jobb har jag alltid ett fullt skafferi för att kunna lösa måltidspuzzlet snabbt. Med en burk vinbladsdolma och hummus har jag alltid en komplett måltid tillhands!
Emelie Bontesse de Filippis, kommunikationschef på Lantmännen Cerealia, tycker att MSB:s lista täcker det mest relevanta och nödvändiga på ett bra sätt.
– Vad gäller de affärsmässiga konsekvenserna har vi inte räknat med någon tillfällig försäljningsökning till följd av broschyren. Vi har inte gjort några särskilda förberedelser eller prognoser i den riktningen, säger hon.
Hur ser din egen beredskap ut?
– Jag arbetar ju på ett livsmedelsföretag, och har därför naturligt ett ganska välfyllt skafferi hemma. Även om jag i nuläget inte har en specifik preppinglåda, tycker jag det är viktigt att lyssna på myndigheternas rekommendationer. Därför har jag till exempel införskaffat en vevradio.
Även Fazer har en lång rad basvaror och andra produkter som passar bra att förvara länge hemma.
– Och många av dessa varor produceras ju dessutom i Sverige, såsom gröt, flingor, bröd, matgryner, havreris och havredryck, säger Mats Liedholm, vd för Fazer Sverige.
Han tycker att det är bra att myndigheter uppmärksammar hur viktigt det är med livsmedel när det gäller beredskap – och att det är angeläget att konsumenter löpande ser över vad man har hemma i skafferiet.
– Det är för tidigt att se några effekter på försäljning, och vi vill inte spekulera. Av tidigare erfarenhet så har vi dock sett att viss bunkring sker av varor som lyfts i olika sammanhang och vi är redo att ställa om för att möta en ökad efterfrågan, säger han.
Måns Falk, ansvarig för Accademia Di Luca och presskontakt på Di Luca, är väldigt nöjd med att MSB rekommenderar flera av deras kategorier.
– Det jag saknar skulle väl i så fall vara att de specifikt rekommenderar olivolja, det är den godaste, nyttigaste och absolut bästa matoljan! Sedan tycker jag att man inte ska glömma att njuta även i kris så ha alltid oliver, crostini och någon god tapenade hemma!
Tror du att detta kommer att påverka er försäljning?
– Det vore ju fantastiskt! Vi kommer nog inte att uppdatera våra försäljningsprognoser men den som lever får se!
Vad har du själv bunkrat upp med hemma?
– Vi har alltid mycket pasta, ris, bönor, tomatkonserver och olivolja i skåpen, vilket delvis kan förklaras av vilket företag jag jobbar på. Sedan tror jag i alla fall att vi har ett triangakök och en vevradio!
Dela
Läs också
Fler nyheter i Förädling och Människor
Från Peas of heaven till Solina: ”Jag vill inspirera”
Hallå där, Julia Granung, som precis lämnat sin tjänst som COO på Peas of Heaven, där hon varit en viktig del av framgångsresan. Nu ska hon i stället arbeta som affärsutvecklare på Solina Sverige.
27 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.