21 november 2024
På uppdrag av branschorganisationen Livsmedelsföretagen har Demoskop frågat drygt tusen personer vad de kommer att äta och dricka i jul, och hur de ska fira. På frågan om vad som är viktigast i planeringen av julbordet hamnar svarsalternativet ”att maten är svenskproducerad” i topp, efter alternativet ”att maten inte är för dyr”.
Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, tolkar detta som att inflationen nu börjar släppa greppet om svenskarnas plånböcker, vilket är mycket välkommet ur de svenska livsmedelsproducenternas perspektiv.
– Svensk mat och dryck håller väldigt hög kvalitet och ligger ofta i premiumsegmentet, och därför har de senaste årens lågprisfokus slagit hårt mot företagen. Förhoppningsvis blir det en extra god jul i år, både för svenska producenter och konsumenter, säger han.
Ett trendbrott i årets undersökning är att svarsalternativet ”att det går snabbt och enkelt att förbereda julbordet” ökat i betydelse. Jimmy Sandell tror att kombinationen av ekonomisk press på hushållen och ett mer eller mindre ständigt flöde av dåliga nyheter har lett till en viss trötthet hos det svenska folket.
– 2024 har onekligen varit ett tufft år för många och det vore nästan konstigt om det inte präglade julfirandet. Självklart vill man fira julen ordentligt, det är ju en av våra viktigaste och härligaste högtider, men man orkar kanske inte gå all in just i år.
Livsmedelsföretagens presschef Daniel Emilson och kommunikationschef Jimmy Sandell presenterar årets julmatsundersökning tillsammans med Mats Liedholm, vd för Fazer Sverige.
Vilken mat och dryck tycker svenskarna måste finnas på julbordet?
Tja, för 12:e året i rad är det julskinkan som är allra viktigast. Dess popularitet har dock minskat sakta men säkert sedan 2013 då Livsmedelsföretagen började med sin julundersökning. Det skiljer nu endast fyra procentenheter mellan julskinkan och tvåan Janssons frestelse.
Att julskinkan minskar i popularitet verkar dock inte kunna kopplas till någon form av minskat intresse för kött. På frågan ”Vilken typ av mat vill du ska dominera på ditt julbord” hamnar kött- och charkprodukter överlägset i topp, med fisk och skaldjur på en andraplats.
På dryckesfronten är den svenska julmusten än en gång ohotad favorit på julbordet. Julmustens popularitet verkar närmast gränslös och skär igenom alla kategorier inklusive kön, ålder, utbildning och inkomst. Andraplatsen intas av den traditionella julölen, följt av vatten på en hedrande tredjeplats.
I årets julundersökning har Livsmedelsföretagen även gjort en djupdykning i svenskarnas preferenser kring julgodis och desserter. Största favoriten för sjunde året i rad är klassikern Ris à la Malta som 15 procent av svenskarna bara måste ha på julbordet. På andra plats kommer lussebullen medan tredjeplatsen intas av chokladasken.
På frågan om vilka sötsaker som svenska folket tycker minst om hamnar dadlar i toppen av ”tack men nej tack”-listan, med 15 procent av rösterna, tätt följt av marmeladkulan.
En fråga som har skapat kontrovers genom åren är när det egentligen är ok att börja fira jul. I ena ändan av spektrumet återfinns julfantaster som drar i gång julen redan i oktober, i andra ändan återfinns julpuritaner som Edward Blom, som med bestämdhet hävdar att julen börjar den 24 december. För att bidra till samhällsdebatten har Livsmedelsföretagen frågat svenskarna vad som gäller, där en klar majoritet, 59 procent, svarar första advent!
Dela
Fler nyheter i Förädling och Mötesplatser och Värdekedjan
Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt
Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.
22 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.