– Vi satsar på njutningsupplevelser, säger anläggningschefen Stefan Andersson.
20 november 2024
Det har pratats och skrivits mycket om den låga försäljningsandelen av svensk hårdost under den senaste tiden. Siffror från Jordbruksverket visar att svensk ost stod för 39,3 procent av försäljningen under förra året.
– Jag har varit med i många år, jag började här på mejeriet 1986. Då var cirka 90 procent av all hårdost som såldes svenskproducerad, säger Stefan Andersson, anläggningschef på Skånemejeriers mejeri i Kristianstad.
Här har man höga ambitioner att öka andelen svensk hårdost på marknaden. Och i den kampen spelar såväl svenska ostklassiker som nya innovationer en viktig roll.
I dag står Grevé, Präst och Herrgård för 57 procent av den totala mjölkinvägningen på mejeriet i Kristianstad och säljs sedan 2010 under det gemensamma varumärket Allerum.
– Allerum har varit en fantastisk framgångssaga som i dag har nästan 25 procent av marknaden för lagrad hårdost. Försäljningen har ökat med 4,2 procent under det senaste året, det är mer än kategorien totalt och innebär att vi driver hela kategoriens tillväxt.
Hur ser framgångsreceptet ut?
– Tydlighet i kommunikationen. Många konsumenter har blivit medvetna om vikten av en robust svensk livsmedelsförsörjning med ett livskraftigt svenskt lantbruk, och vi trycker verkligen på att det är 100 procent svensk råvara, säger Stefan Andersson.
En annan framgångsfaktor är förpackningsdesignen, inte minst vad gäller innovationen ostkupan i plast, som Skånemejerier är ensamma om på marknaden.
– Man måste ta reda på vad som är viktigt för konsumenten och sedan se till att erbjuda det. Tack vare ostkupan kan man ställa fram osten direkt på bordet och sedan bara klicka på locket och ställa in i kylen igen i stället för att hålla på och trassla med plastpåsar.
Den relativt nya osten Rike, som lanserades så sent som 2022, är den ost som ökar allra mest just nu, med hela 15 procent på rullande helår.
– Vi har själva jobbat fram den här på mejeriet, en smakrik ost med en lite krämigare konsistens, säger Stefan Andersson och tillägger att det är rätt tufft att sätta en helt ny osttyp på marknaden.
– Det gäller att jobba långsiktigt. Det är ju ganska långa lagringstider det handlar om, på mellan 12 och 24 månader, så man måste ha en långsiktig plan. Just nu producerar vi ju ost som ska säljas 2026.
Har ni fler nya ostar på gång?
– Det håller vi nog för oss själva ett tag till. Men ja, det kommer en ny svensk hårdost någon gång under nästa år som kommer att vara ännu en stor njutningsupplevelse.
Kan vi komma tillbaka till 90 procent svensk ost i hyllan?
– Jag vill inte spekulera i det men hoppas att vi i alla fall tar tillbaka en del av andelarna. Att trenden går mot svenskt ser vi i alla fall på Skånemejerier just nu, vi går för fullt. Under stora delar av året har vi fått kvotera Allerumosten ut till butik för att den inte har räckt, men nu är vi i kapp igen.
Dela
Fler nyheter i Förädling och Trend och Värdekedjan
Förädling Människor Mötesplatser
Tempe på åkerböna tog hem matinnovationspriset
En fullpoängare rent hållbarhetsmässigt och en produkt som bjuder på små insprängda smaksensationer. Så beskriver juryn det vinnande bidraget i årets upplaga av tävlingen Ät Stockholm: Hallstavik Tempe.
19 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.