Fria Bröd svidar om för att krossa myten om glutenfritt

Glutenfrihet i varje tugga. Det är det nya kommunikationskonceptet när Fria Bröd ska stärka varumärket och lyfta fram glutenfritt som lika bra som konventionellt bröd.

– Vi heter Fria av en anledning. För oss är frihet viktigt och vårt nya koncept utgår från insikten att den som äter glutenfritt vill leva som alla andra, utan begränsningar. Många tror också att glutenfritt är som det var för 30 år sedan. Ett begränsat utbud med torra, tråkiga produkter. Den myten vill vi krossa, för i dag har Fria allt från surdegsbröd till pizza och pepparkaksdeg, säger Magnus Holmström, vice vd och chef för marknad, försäljning och innovation på Fria Bröd, i ett pressmeddelande.
Bolaget är en av de största glutenfria producenterna i Norden, som enligt det senaste bokslutet omsatte 246 miljoner kronor.
Själva menar de dock att de är ett relativt okänt varumärke för många konsumenter. Det ska en nylansering med ny förpackningsdesign och logga nu förändra, med start vecka 46 i butik.
– Det ska inte vara något konstigt att äta glutenfritt. Därför är det viktigt att förpackningarna är tilltalande, så att konsumenterna känner att de kan bjuda andra på ”sina produkter” och känna stolthet, säger Magnus Holmström.

 

 

Dela

Fler nyheter i Förpackning och Förädling och Värdekedjan

Så ska algerna nå ut brett: “Enorm potential”

Det krävs stegvisa förändringar för att öka efterfrågan på algbaserade livsmedel, enligt en färsk rapport från Jordbruksverket.
– Vi vill vi att utvecklingen ska gå snabbare och att vi i Sverige börjar äta mera alger redan i dag, säger Kajsa Olsson på Nordic Seafarm.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.