– Vi har sträckt ut en hand till näringslivet, säger kommunstyrelsens ordförande Carina Sammeli (S).
24 oktober 2024
Luleå kommun vill ha mer norrbottnisk mat på tallriken. Det är också visionen i den regionala livsmedelsstrategin ”Nära Mat”.
– Vi vill gynna det lokala näringslivet och möjliggöra för fler odlare att driva lönsamma företag i vårt närområde, säger Carina Sammeli i samband med Tillväxtverkets nationella livsmedelskonferens som arrangerades tidigare i veckan.
Målet är att minst 30 procent av alla livsmedel som köps in till kommunens kök ska vara närproducerade till år 2025 (till begreppet räknas sådant som kommer från de fyra nordligaste länen).
Under förra året inleddes ett samarbete med Noah, en lokal återförsäljare och grossist av småskaligt producerad mat från regionen.
– Vi vill skapa en närmare relation till maten och till dem som producerar den. Därför har vi försökt att göra det enklare för lokala producenter att sälja till oss – och för våra kök att köpa närproducerade livsmedel, säger Hannah Watts, livsmedelsstrateg i Luleå kommun.
Malin Winsa, vd på Noah, tycker att det är fantastiskt att ha kommunen som kund:
– Med kommunen i ryggen kan vi garantera producenterna volymer. Det gör att de vågar satsa på sitt företagande, säger hon och berättar att flera odlare har utvecklat och utökat sin verksamhet.
– De har hittat samarbeten sinsemellan för att komplettera varandras sortiment i stället för att konkurrera.
Satsningen är även ett sätt att skapa tillväxt och arbetstillfällen i kommunen, samtidigt som man säkrar den lokala livsmedelsförsörjningen.
– Det har en direkt koppling till beredskapsfrågan. Vi måste ju säkerställa att maten finns här i kommunen när vi verkligen behöver den, säger Carina Sammeli.
Dela
Fler nyheter i Måltider och Primärproduktion och Värdekedjan
Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt
Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.
22 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.