Svenska livsmedelsföretag satsar på ekologiskt till brittiska marknaden

Organic Sweden samlar nio svenska livsmedelsföretag med ekologiska produkter under en gemensam paviljong på Nordic Organic Food Fair – Nordens viktigaste mötesplats för ekologiska och hållbar mat och dryck.

Den 9-10 oktober drar Nordic Organic Food Fair igång, branschmässan som samlar inköpare från hela Norden och Europa som söker nya produkter och producenter inom ekologiskt. I år väntas runt 5 000 inköpare delta på mässan tillsammans med cirka 500 utställare.
Organic Sweden samlar nio svenska livsmedelsföretag med ekologiska produkter under en gemensam paviljong på mässan. Företagen som ställer ut i montern representerar en mångfald av ekologiska produkter inom olika kategorier som snacks, bars, spannmålsprodukter, olja och växtbaserade alternativ: Berte Qvarn, Biofood, Camelina of Sweden, Dig, Fazer Mills, Moonvalley, Nordic Chocolate, Oh Mungood och Svenska Lantchips.
– Vi ser fram emot att samla några av Sveriges främsta ekoföretag under ett gemensamt paraply och visa upp de starka mervärden som kommer med ekologisk produktion. Inom EU ställs strikta krav på den ekologiska produktionen och genom certifieringen kan svenska ekoföretag garantera en hållbar produktion som verkligen gör skillnad för både miljön och konsumenten, säger Charlotte Bladh André, vd på Organic Sweden.
Paviljongen är en del av en större satsning mot Storbritannien, där efterfrågan på ekologiska och hållbara produkter stadigt ökar. Organic Sweden ser den brittiska marknaden som prioriterad när det gäller svensk eko-export och strävar efter att stärka banden med brittiska aktörer genom projektet som pågår till och med 2026.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Hållbarhet

Årets matbluff flyttar hem: ”Redan klart”

Glassarna med de svenskklingande namnen Järna och Alvesta tog tidigare i veckan hem antipriset Årets matbluff – eftersom produktionen görs utomlands. Men nu flyttar produktionen hem till Sverige igen – till Jämtland.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.