Klimatknuffen ska få fler kunder att handla hållbart

Klimatknuffen är en ny AI-tjänst från Icas innovationshubb som ska göra det enklare för fler att välja produkter med lägre klimatavtryck. Tjänsten är ett pilotprojekt som ska testas i Icas e-handel.

Livsmedelproduktionen står för runt en fjärdedel av den globala klimatpåverkan. Men att veta vilka produkter man ska välja för att handla mer klimatsmart kan vara svårt. Därför lanserar Ica nu satsningen Klimatknuffen.
− Många av våra kunder är medvetna om att de val de gör i matbutiken påverkar klimatavtrycket, men att välja nya alternativ kan upplevas svårt. Att få personliga förslag på produktbyten med lägre klimatavtryck gör det enklare att göra små förändringar som på sikt kan få stor effekt. Som en stor aktör inom livsmedel är det något vi naturligtvis vill vara en del av lösningen på, säger Jenny Lönn, senior hållbarhetsledare på Ica Sverige.
Klimatknuffen är framtagen av Impact X, Icas innovationshubb som fokuserar på innovationer inom hållbarhet. Tjänsten fokuserar initialt enbart på rekommendationer på produktbyten inom mejeri och kött. Detta då just kött och mejerivaror är livsmedel där ett byte ofta kan ge stor effekt på klimatpåverkan. Testet genomförs mellan oktober och december i Icas e-handel för att utvärdera vilken effekt på beteende rekommendationerna får.
− På Ica provar vi hela tiden nya sätt att göra det enklare för kunderna att göra hållbara val. En viktig del är att göra information tillgänglig och tydlig så att kunderna kan ta medvetna beslut. Vi ser stor potential i att använda AI-lösningar för att framåt skapa mer anpassade och personliga rekommendationer, säger Sofie Karlsson, Innovation Manager på Ica Gruppen.

Så här fungerar Klimatknuffen

  • AI-modellen anpassar förslag utifrån kundens tidigare köpbeteende och vanor.
  • AI-modellen ger alltid rekommendationer för produkter med minst 5 procent lägre koldioxidutsläpp än originalprodukten.
  • AI-modellen fokuserar primärt på produktens klimatavtryck.

BILDEN: Sofie Karlsson, Innovation Manager på Ica Gruppen. Foto: Oskar Arvidsson

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hållbarhet

Nu vill alla göra hybrider: “Att förändra beteende måste vara lätt”

Hybrider av typen 50 procent kött och 50 procent växtbaserat spelar en avgörande roll i det gröna proteinskiftet
– Vi kallar det “tillbaka till framtiden”, säger Anna Henning Moberg, verksamhetschef på Torsåker gård som drivs av Axfoundation.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.