19 september 2024
Taste Insights arbetar med sensoriska konsumenttester för att hjälpa livsmedelsindustrin att lättare hamna rätt i smak- och produktutvecklingen.
– Jag brukar förklara det vi gör med att det är sensorikens motsvarighet till försäljningsdata från NielsenIQ, säger Johan Swahn, doktor i sensorisk vetenskap och marknadsföring och som är medgrundare till startupen.
I samarbete med Livsmedel i fokus ska han nu hjälpa livsmedelsindustrin att bli mer smaksäker och öka kunskapen kring smakdriven produktutveckling.
– Vi erbjuder branschen en möjlighet att utmana sina sinnen och fördjupa sin förståelse för smak och sensorik på ett roligt och inspirerande sätt.
Det hela bygger på en vetenskapligt baserad sensorisk bedömningsprocess men är utformat som en tävling för att se vem i branschen som är smaksäkrast.
Varje deltagare som anmäler sig till testet får en Smaksäkrast-box skickad till sig, där uppgiften är att genomföra en rad olika tester.
– Vi vill skapa en snackis genom att tillföra lite glitter och glamour. Men visionen är oerhört seriös. Det handlar ytterst om att förbättra livsmedel och matupplevelser genom att få fler att förstå sensorikens kraft, säger Johan Swahn.
Varför är det så viktigt med smak?
– Frågar man konsumenterna så kommer smaken alltid först. Men det är lätt att glömma bort när man sedan ska ta hänsyn till allt från näringsinnehåll och processteknik till förpackningsdesign. Vår förhoppning är nu att hela branschen ska vässa sina sinnen och låta smaken vara i fokus.
Vem inom livsmedelsbranschen som är smaksäkrast under 2024 avgörs redan nu i höst. Tanken är sedan att arrangera tävlingen varje år, med prisutdelning under Livsmedelsdagarna i september.
Projektet presenterades under årets upplaga av Livsmedelsdagarna, i förra veckan, och sedan dess har anmälningarna strömmat in.
– Vi är redan uppe i ett 40-tal, men vill gärna bli fler!
Intresserad av att veta mer?
HÄR kan du anmäla dig!
Smaksäkrast sponsras av Solina men fler sponsorer är välkomna.
Dela
Fler nyheter i Forskning och Förädling och Mötesplatser
NordArom har vuxit ur kostymen – växlar upp med ny fabrik
Livsmedelsföretaget NordArom växer och bygger en sprillans ny produktionsanläggning i Norrköping för att öka volymerna och optimera sina flöden.
– Det är med skräckblandad förtjusning som vi gör den här satsningen, säger vd Johan Eriksson till Livsmedel i fokus.
3 december
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.