Kravs vd: “Vi ser ett tydligt framryck för ekologiskt”

Allt fler nya Krav-märkta produkter dyker upp i hyllan. Bara under september lanseras sex nya produkter i dagligvaruhandeln.
– Nu vågar jag äntligen säga att det ljusnar i horisonten, säger Emma Rung, vd på Krav.

Ekologiska och Krav-märkta livsmedel har haft några tuffa år med vikande försäljning, men nu är utvecklingen på god väg att vända.
Det menar i alla fall Kravs vd Emma Rung.
– Vi ser ett tydligt framryck nu, med en lång rad nya Krav-märkta produkter som lanseras i dagligvaruhandeln nu i september. Satsningarna visar på en riktning och förväntan om att marknaden för ekologiskt är på väg att lyfta. Det finns en framtidstro för Krav-märkta livsmedel, säger hon till Livsmedel i fokus.
Nya produkter är ju en sak, men hur ser det ut med försäljningen av ekologiskt?
– I vissa kategorier har vändningen redan skett. Ekologiskt kött har ökat i försäljningsvolym under hela året, vad gäller vissa styckningsdetaljer. Och redan i slutet på förra året ökade försäljningen – i både värde och volym – av bland annat frukt och grönt.
Vad tror du att detta beror på?
– Efter tuffa tider kommer hållbarhetsfrågorna nu tillbaka på agendan nu och många konsumenter vill vara med och bidra till en bättre framtid. Och Krav är ett väletablerat system som många känner igen och har ett högt förtroende för, säger Emma Rung och tillägger att det även ligger hårt kommunikations- och opinionsarbete bakom för att vända efterfrågan.
– Vi behöver hela tiden påminna vad Krav står för och vad det gör för skillnad att välja ekologiskt. Det gäller även att få dagligvarubranschen att bibehålla sina åtaganden och få livsmedelsföretagen och satsa. Det krävs kreativitet och mod.
På senaste tiden har det här med betesrätten för svenska kor diskuteras mycket. Vad betyder det för Krav?
– Det betyder att vi måste vara ännu tydligare med att god djurvälfärd är en av våra hörnpelare, oavsett vad politiken bestämmer och oavsett djurslag. Kor ska få beta, grisar böka och höns sprätta – alla djur ska få ha sitt naturliga beteende.

De Krav-märkta produkter som nu lanseras är:

  • Familjeosten Humlan i riven form, från Arla.
  • Humlan eko-mjölk med längre hållbarhet, från Arla.
  • I love eco kött i mindre förpackningar (bland annat karré, kotlett, ryggbiff och entrecôte) från Ica
  • Siktat stenmalet kulturvetemjöl, från Saltå Kvarn.
  • Gröt gjord på glutenfri havre, med smak av aprikos och kanel, från Gro gro Sverige.
  • Både & färs, en färs gjord av lika delar nötkött och linser, från Protos. Lanseringen görs under nya varumärket “Smak av Svea”, som betyder att produkten finns att köpa i butiker över hela landet.

 

NY TÄVLING: Go Organic Award
Krav lanserar priset Go Organic Award, som ska lyfta fram ekologiska produkter och inspirera fler att välja hållbart. Priset är tänkt för nya produkter, som ska ha funnits på marknaden i högst två år, men det kan också röra sig om sortiment eller koncept som förnyas utifrån trender på marknaden. Det är meriterande om produkten är Krav-märkt eller konceptet Krav-certifierat.
Vinnaren kommer att presenteras den 10 oktober på Nordic Organic Food Fair i Stockholm.

 

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Trend och Värdekedjan

Grossisten hakar på trenden: “Vi vill driva utvecklingen”

Martin & Servera lanserar egen 50/50-färs för att bidra till restaurangbranschens förflyttning mot lägre klimatavtryck.
–Vi vill driva på utvecklingen mot mer svenskodlade baljväxtprodukter, säger hållbarhetschefen Emelie Hansson.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.