17 september 2024
Livsmedel i fokus har tidigare skrivit om den stora efterfrågan på keso och kvarg, som fått Arla att se över sin produktionskapacitet.
Även hos Skånemejerier syns en stark efterfrågan på kvarg och andra mejeribaserade, proteinrika produkter. Enligt Anette Gregow, kommunikationsdirektör på Skånemejerier, har försäljningen ökat med tio procent under första halvåret 2024, jämfört med samma period 2023.
Därför satsar man nu på att både utveckla produktionskapaciteten och fler produkter med hög proteinhalt. Inte minst genom nya produkten Lindahls PRO+, en proteinberikad drickyoghurt berikad med vassleprotein som innehåller de grenade aminosyrorna BCAA ”för att främja muskeltillväxt och träningsprestation”.
– Vi ser en stor framtidspotential för kvargsegmentet. Inte minst vad gäller att tillgodose personer med en hög träningsfrekvens i ännu större utsträckning. Efterfrågan på proteinrika alternativ har fullkomligt skjutit i väg, där Lindahls PRO+ blir ett starkt komplement till den aktiva livsstilen, säger Gabriella Stajduhar, varumärkesansvarig för Lindahls, i en kommentar.
Enligt en ny Sifo-undersökning, beställd av Skånemejerier, uppger var fjärde svensk som är intresserad av proteinberikade produkter att de konsumerar dessa för att bygga muskler.
Lindahls PRO+ kommer i två olika smaker: Strawberry cream och Chocolate crush, och är gjorda på svensk mjölk.
Dela
Fler nyheter i Förädling
Årets matbluff flyttar hem: ”Redan klart”
Glassarna med de svenskklingande namnen Järna och Alvesta tog tidigare i veckan hem antipriset Årets matbluff – eftersom produktionen görs utomlands. Men nu flyttar produktionen hem till Sverige igen – till Jämtland.
30 januari
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.