LRF och Lidl samarbetar för att lyfta svenskproducerat i butik

Lidl Sverige och LRF tecknar en avsiktsförklaring för att öka andelen svenska leverantörer i kedjans sortimentet – och satsar på export av svenskproducerade livsmedel.
– Genom partnerskapet kan vi öka medvetenheten om alla de mervärden som följer med att välja svensk mat, säger Anna-Karin Hatt, vd och koncernchef på LRF.

Lidl Sverige har med sitt varumärke Matriket länge satsat på Från Sverige-märkta produkter. Nu tar kedjan tillsammans med LRF ytterligare steg för att stimulera produktionen av svenska livsmedel genom att göra det enkelt för konsumenter att välja svenskt.
– LRF är en stark aktör med hög integritet inom svensk livsmedelsproduktion som skapar förutsättningar och utveckling för svenska livsmedelsproducenter. Jag ser verkligen fram emot att vi tillsammans med LRF kan sprida kunskap både bland våra kunder och personal kring vikten av att välja svenska livsmedel, bland annat genom att vi på Lidl fortsätter öka andelen svenskproducerad mat i vårt sortiment, säger Jakob Josefsson, vd på Lidl Sverige, i en kommentar.
Med sina cirka 120 000 medlemmar samlar LRF majoriteten av den svenska primärproduktionen under sitt paraply. Det gör LRF till en viktig röst i det gröna näringslivet, och en avgörande kraft för att öka den svenska självförsörjningsgraden.
– Vi i LRF är mycket glada över vårt nya samarbete med Lidl. Genom detta partnerskap kan vi öka medvetenheten om alla de mervärden som följer med att välja svensk mat, ge fler konsumenter möjlighet att upptäcka fina svenska råvaror och i förlängningen förbättra förutsättningarna för att öka produktionen av livsmedel i Sverige, säger Anna-Karin Hatt, vd och koncernchef på LRF.
Samarbetet inleds under 2024 med målsättningen att öka andelen svenska leverantörer i Lidls sortiment och att öka Lidls försäljning och export av svenskproducerade livsmedel. Dels genom ömsesidigt kunskapsutbyte, dels via externa aktiveringar. Just nu hittas omkring hundra svenska livsmedel i Lidls butiker i Storbritannien, Finland och Danmark.

BILDEN: Anna-Karin Hatt, vd och koncernchef på LRF, tillsammans med Jakob Josefsson, vd för Lidl Sverige.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Primärproduktion och Värdekedjan

Trendbrottet: Svenskproducerat viktigare än pris på julbordet

För första gången sedan 2021 minskar prisets betydelse när svenskarna ska välja mat och dryck till julbordet, samtidigt som allt fler vill att det ska gå snabbt och enkelt att förbereda. De mångåriga julbordsfavoriterna skinkan och Ris à la Malta utmanas alltmer av Janssons frestelse och lussebullar, enligt Livsmedelsföretagens stora julmatsundersökning.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.