29 augusti 2024
Eko-september är en återkommande kampanj för ekologisk mat och dryck. Under 30 dagar arrangeras event över hela landet tillsammans med ekologiska lantbrukare, livsmedelsföretag, butiker och lokala organisationer. Kampanjen kommer även att spridas i sociala medier, på produkter och skyltas upp i butik.
– Vi är stolta över att Eko-september etablerats som kampanjmånaden för eko och att vi samlar så många aktörer som gemensamt vill driva försäljningen och sprida kunskap om ekologiskt och Krav-märkt, säger Charlotte Bladh André, vd för Organic Sweden, i ett pressmeddelande.
Ett stort antal ekologiska lantbrukare kommer att arrangera event för att bjuda på smakprover och berätta om vinsterna med att välja eko. Flest aktiviteter sker i Värmland, Dalarna, Skåne, Halland, Blekinge, Kronoberg och Gävleborg hos butiker som vill lyfta fram den lokala ekomaten.
– I år arrangerar vi fler lokala event än något år tidigare! Vi har räknat till över 50 event som “Ekobonde i butik”, “Lunch hos ekobonden”, “Öppen ekogård”, matmarknader och skördefester över hela landet, säger Sofia Emilsson, verksamhetsledare på Ekologiska Lantbrukarna.
Många livsmedelsföretag kommer att sprida kampanjen i sina digitala kanaler och ta med kampanjmaterial för att skapa erbjudanden ute i butik. I år har Kung Markatta och Lantägg engagerat sig extra i kampanjen och kommer att bjuda på ekologiska pannkakor i butiker runt om i södra Sverige.
– Under Eko-september visar många av våra medlemmar upp hur den ekologiska maten produceras och hur den ger mer biologisk mångfald, bättre klimat, renare grundvatten, bördigare matjordar, godare djurvälfärd och färre tillsatser. Ju fler som kampanjar samtidigt – desto större möjlighet har vi att nå ut till kunder och konsumenter över hela landet, säger Charlotte Bladh André, vd för Organic Sweden.
Alla som vill driva på försäljningen och sprida kunskap om ekologiskt och Krav-märkt är välkomna att delta i kampanjen. Allt kampanjmaterial finns fritt tillgängligt att ladda ner och använda på eko-september.se
Dela
Fler nyheter i Hållbarhet och Värdekedjan
Trend: Så vill svenska folket unna sig
När svenska konsumenter vill unna sig något är det främsta njutningsmedlet – choklad. För sex av tio konsumenter är varumärket för chokladen helt avgörande medan detta spelar betydligt mindre roll för bakverk och godis. Det visar en färsk rapport från Nordic Viewpoint, som Livsmedel i fokus är först med att ha fått bläddra i.
27 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.