Från Sverige-märkta produkter växer – både i värde och i antal

Trots tuffa plånbokstider verkar konsumenterna prioritera Från Sverige-märkta produkter. Färska siffror från NielsenIQ visar att produkterna har en bra tillväxt i nästan samtliga livsmedelskategorier i dagligvaruhandeln.

Produkter med Från Sverige-märket växer snabbare än de som inte har märkningen i de kategorier som har Från Sverige-märkta produkter. Det visar de senaste siffrorna från NielsenIQ.
I värde handlar det om en ökning på 4,4 procent jämfört med 2 procent för dem utan märkning: i antal är det plus 4,5 procent jämfört med plus 0,1 procent. Mätperioden är vecka 1-26 under 2024 jämfört med samma period föregående år.
– Det är fantastisk att Från Sverige-märkningen har fått en sådan fin utveckling hitintills i år, både när det gäller värde och antal. Siffrorna visar dessutom att Från Sverige-märkta produkter har en bra tillväxt i mer eller mindre samtliga livsmedelskategorier i dagligvaruhandeln, säger Tina Stugemo, vd för Svenskmärkning, i en kommentar.
Cirka 230 företag använder i dag den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige och omkring 12 000 produkter är godkända för märkningen.
– Från Sverige-märkningen möter upp den ökade konsumentförfrågan och gör det enkelt och tryggt för konsumenten att hitta svenskproducerade livsmedel som uppfyller märkningens kriterier: odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige. Vi är oerhört glada för den positiva utvecklingen och vi hoppas på att vi kan se ytterligare ökning under nästkommande period.

 

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Trend och Värdekedjan

Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt

Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.