Från Sverige-märkta produkter växer – både i värde och i antal

Trots tuffa plånbokstider verkar konsumenterna prioritera Från Sverige-märkta produkter. Färska siffror från NielsenIQ visar att produkterna har en bra tillväxt i nästan samtliga livsmedelskategorier i dagligvaruhandeln.

Produkter med Från Sverige-märket växer snabbare än de som inte har märkningen i de kategorier som har Från Sverige-märkta produkter. Det visar de senaste siffrorna från NielsenIQ.
I värde handlar det om en ökning på 4,4 procent jämfört med 2 procent för dem utan märkning: i antal är det plus 4,5 procent jämfört med plus 0,1 procent. Mätperioden är vecka 1-26 under 2024 jämfört med samma period föregående år.
– Det är fantastisk att Från Sverige-märkningen har fått en sådan fin utveckling hitintills i år, både när det gäller värde och antal. Siffrorna visar dessutom att Från Sverige-märkta produkter har en bra tillväxt i mer eller mindre samtliga livsmedelskategorier i dagligvaruhandeln, säger Tina Stugemo, vd för Svenskmärkning, i en kommentar.
Cirka 230 företag använder i dag den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige och omkring 12 000 produkter är godkända för märkningen.
– Från Sverige-märkningen möter upp den ökade konsumentförfrågan och gör det enkelt och tryggt för konsumenten att hitta svenskproducerade livsmedel som uppfyller märkningens kriterier: odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige. Vi är oerhört glada för den positiva utvecklingen och vi hoppas på att vi kan se ytterligare ökning under nästkommande period.

 

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Trend och Värdekedjan

Livsmedelsrapporten: Kött och fullkorn bubblar

Nu presenteras Svenska livsmedelsrapporten 2025 med fokus på hälsa och hållbarhet. Livsmedel i fokus ber Anna-Lena Wihlborg, senior rådgivare på Nordic Wievpoint och författare till rapporten, att välja ut tre höjdpunkter – och en bubblare.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.