18 juni 2024
En ny SIFO-undersökning, beställd av Ica Sverige, visar att mer än hälften av svenskarna handlar mer svenskproducerade livsmedel till midsommarfirandet än under resten av året.
Åtta av tio svenskar säger att de väljer mat från Sverige före mat som är producerad i ett annat land, vilket är en ökning med åtta procentenheter jämfört med förra året.
– Vår undersökning visar att svenskproducerade livsmedel ökar i popularitet, säger Jenny Eriksson, sortiment- och inköpsdirektör på Ica.
Anledningarna till att man vill äta svenskt på midsommar är flera. Närmare en fjärdedel (23 procent) svarar att det känns festligare, medan närmare hälften (46 procent) tycker att svenska livsmedel smakar bättre.
Men den vanligaste anledningen är att produkterna är i säsong under midsommar (77 procent) samt att man vill stötta svenskt lantbruk (51 procent).
När svenska folket fått rangordna vilken produkt de helst ser är från Sverige på midsommarbordet hamnar jordgubbar och potatis i topp:
1. Jordgubbar: 42 procent
2. Potatis: 24 procent
3. Köttet: 17 procent
4. Äggen: 5 procent
5. Fisken: 3 procent
6. Grönsakerna: 2 procent
7. Snapsen: 1 procent
4 procent svarar ”vet ej” och 1 procent svarar ”annat”.
Dela
Fler nyheter i Måltider och Trend och Värdekedjan
Människor Mötesplatser Värdekedjan
Mylla tar hem Livsmedelspriset 2024: ”Sjukt kul”
Mylla vill revolutionera det svenska livsmedelssystemet genom att kapa mellanhänder och ge småskaliga matproducenter vettigt betalt. Nu vinner uppstickaren årets upplaga av Livsmedelspriset, ett av branschens finaste priser som delas ut att Livsmedel i fokus – för 60:e året i rad.
12 september
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.