– Det känns jätteroligt att vi har äntligen har fått ihop det här – men vi vill gärna bli fler, säger Maria Sitell, kommunikationschef på Brödinstitutet och engagerad i projektet tillsammans med Elisabet Rytter på Livsmedelsföretagen.
4 juni 2024
FullkornsFrämjandet är ett partnerskap med ett 20-tal aktörer från företag, akademi, myndigheter och branschorganisationer med målet att tillsammans öka konsumtionen av fullkorn.
– Det handlar dels om att kommunicera till allmänheten att fullkorn är bra på många vis, dels stimulera branschen till ett ökat produktutbud, säger Maria Sitell.
Nu är det klart att detta ska göras i nära samverkan med EU-projektet SWITCH, där fullkorn är ett av tre olika fokusområden. Projektet ingår som en del av GoCo Health Innovation City i Mölndal/Göteborg – en innovationshub med ambitionen att skapa ett kluster för hälsa i världsklass och som drivs av Chalmers och RISE.
– Genom det här samarbetet har vi löst den inledande finansieringsfrågan, tillsammans med den pott som partnerna bidrar med, säger Maria Sitell.
Nästa steg är att hitta en driven projektledare för FullkornsFrämjandet, en kreativ person med god kommunikationsförmåga och vana vid att driva stora projekt. En annons kommer snart att gå ut.
– Vi hoppas så klart även på fler partners, inte minst inom dagligvaruhandeln. För att göra skillnad behövs många goda krafter.
Maria Sitell märker tydligt att intresset för fullkorn har lossat under de senaste åren.
– Det har varit något av en explosion. Plötsligt talas det och skrivs om fullkorn på ett helt annat sätt, inte minst i sociala medier, säger hon och tillägger att den årliga opinionsundersökningen Brödtermometern visar på en positivt ökande trend för viljan att köpa fullkornsbröd på hela 50 procent, sedan 2016.
Just därför är det så viktigt att utbudet av fullkornsprodukter matchar det nyvaknade intresset och nyfikenheten.
– Vi behöver bli bättre på att lyfta fram fullkornet som något av det mest fantastiska vi har, för både klimatets och hälsans skull. Under de senaste 80 åren har vi levt i en parentes vad gäller spannmål genom att sikta bort fullkornet, den parentesen behöver stängas nu!
Här är partnerna som är engagerade i FullkornsFrämjandet: Brödinstitutet, Chalmers tekniska högskola, Cancerfonden, Dietisternas Riksförbund, Fazer, Hjärt-Lungfonden, Göteborgs Stad, Lantmännen, Leksands Knäckebröd, Livsmedelsföretagen, Livsmedelsverket, Nestlé, Paulig, Polarbröd, Sveriges bagare & konditorer, Sveriges bagerileverantörers förening, Svensk Dagligvaruhandel, samt Wasa Barilla.
Dela
Fler nyheter i Hälsa och Hållbarhet och Värdekedjan
Förädling Mötesplatser Värdekedjan
Trendbrottet: Svenskproducerat viktigare än pris på julbordet
För första gången sedan 2021 minskar prisets betydelse när svenskarna ska välja mat och dryck till julbordet, samtidigt som allt fler vill att det ska gå snabbt och enkelt att förbereda. De mångåriga julbordsfavoriterna skinkan och Ris à la Malta utmanas alltmer av Janssons frestelse och lussebullar, enligt Livsmedelsföretagens stora julmatsundersökning.
21 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.