Sår brett och siktar högt: ”Allt är möjligt”

Efter uppköpet av Scan är Lantmännen Sveriges nu största livsmedelsföretag, med en omsättning på 70 miljarder kronor. Målet? Att öka produktionen och maxa lönsamheten – och bli världsbäst på både kött och spannmål.

Att boka upp en fysisk dejt med två så upptagna företagsledare som Magnus Kagevik, vd och koncernchef för Lantmännen, och Lars Appelqvist, vd för Scan Sverige, är en tuff utmaning som sysselsätter flera inblandade presspersoner innan det går att hitta en gemensam lucka i pressade tidsscheman.
– Allt som följer med det här förvärvet gör att det är lite mer fullt upp än vanligt, säger Magnus Kagevik, när vi äntligen ses en tidig morgon på huvudkontoret på Kungsholmen i Stockholm.
Det han syftar på är givetvis köpet av den svenska delen av HK Scan tidigare i år, en jätteaffär som gjort Lantmännen till Sveriges största livsmedelsföretag med totalt 12 000 medarbetare och en årlig omsättning på 70 miljarder kronor – men som samtidigt varit helt okontroversiell.
– Vi har fått ett väldigt bra mottagande från både anställda, lantbrukare och branschen. Jag har inte hört en enda negativ kommentar. Nu är det upp till bevis som gäller, säger Magnus Kagevik.
– Ja, det finns en enorm energi i organisationen och en stark känsla av att ”det är nu det händer”, säger Lars Appelqvist och förklarar att om det under det tidigare ägandeskapet varit skralt med investeringsviljan så är det nu precis tvärtom.
– Nu har vi en ägare som verkligen är beredd att satsa långsiktigt. Det är stor skillnad mot att, som tidigare, vara dotterbolag i en utländsk koncern där du ska leverera kvartalsvis och där varje investering vägdes mot att göra samma sak i Finland.

Första steget är att fixa integrationen, vilket innebär att Scan ska komma in i Lantmännens kultur och arbetssätt.
– Det finns vissa saker som är viktiga att vi har gemensamt, som till exempel HR-processer, policys och resultatrapporteringar. Däremot ansvarar Scan själva för sina kunder, leverantörer och sin produktion, säger Magnus Kagevik.
Just nu pågår ett arbete med en ny affärsplan, där allt fokus är på kärnverksamheten och att skapa tillväxt. Med Lantmännen i ryggen finns förutsättningar att göra de investeringar som krävs för att öka effektiviteten och lönsamheten inom svensk köttproduktion.
– Målet är att bli världsbäst på kött och chark, säger Lars Appelqvist och berättar om omfattande investeringar som redan påbörjats i de fyra produktionsanläggningarna i Kristianstad, Skara, Linköping och Halmstad.
– Det är investeringar som ska ge en hävstångseffekt på lönsamheten. Det handlar om underhåll och satsningar på automation och andra typer av effektiviseringar – allt som varit eftersatt i många år.
Den största utmaningen är att vända tillgången på råvara, där både nöt och gris minskat under flera år.
Så vad ska ni göra för att förändra det?
– Genom att se till att svensk köttproduktion blir långsiktigt mer lönsam och att det är värt för att satsa på att ha fler djur på gårdarna. Bland annat erbjuder vi lantbrukarna fördelaktiga möjligheter att investera på sina gårdar för att få dem att våga och tänka större, säger Lars Appelqvist.
Det övergripande målet är att öka andelen svenskt kött som konsumeras.
Hur kommer det att märkas i hyllan?
– Vi ska öka vår synlighet i butik och utveckla både sortimentet och våra förpackningar. Målsättning är att skapa en betydligt mer spännande och diversifierad hylla med Scan-produkter, säger Lars Appelqvist och förklarar att det exempelvis kan handla om hur det färska köttet presenteras.
– I dag är det mycket ”bulkprodukter” i butikerna. Där tror jag att vi har många spännande saker att göra när det gäller förädling och produktutveckling.
Hur ser konkurrensen ut?
– Vi ligger på förstaplatsen i de flesta kategorier. Den tuffaste konkurrensen kommer från handelns egna varumärken. Därför gäller att vara på tårna och framhålla vår unikitet: Att vi har kontroll genom hela värdekedjan, från primärproduktion till egna varumärken och med alla de mervärden som det innebär.

För Lantmännen var köpet av Scan ett strategiskt viktigt beslut med flera synergieffekter. Det handlar både om möjligheten att öka andelen svenskproducerat kött och att öka den svenska spannmålsproduktionen, där en betydande del går till foder.
För oss är det mycket viktigt att svensk köttproduktion växer och mår bra; det är många av våra medlemmar som har djurhållning inom sina lantbruksföretag. I dag importerar vi 40 procent av allt nötkött som konsumeras och 20 procent av allt griskött, säger Magnus Kagevik och förklarar att en ökad produktion av svenskt kött också är ett bra sätt för lantbrukaren att förädla spannmål och vall.
Här i Sverige står djurhållningen för 70 procent av den samlade åkerarealen och hälften av allt spannmål som odlas går till foder. Det är också så att allt spannmål som odlas inte håller kvarnkvalitet men däremot lämpar sig utmärkt som foder.
Att öka förädlingsgraden är även en framgångsfaktor för att lyfta exportmarknaden. Att exportera rena spannmål ger inte så mycket utbyte men förädlat i en lyxig styckningsdetalj, ett lufttorkat nötinnanlår eller en spännande kryddad korv är lönsamheten en helt annan.
Det svenska ägandeskapet av Scan har även har stor betydelse för att säkra livsmedelsberedskapen:
– I händelse av kris eller i värsta fall krig är det särskilt viktigt att djuren finns på svenska gårdar.
Lantmännen räknas ofta som ett av Sveriges mest hållbara företag och satsar bland annat på gröna proteiner. Vilken roll har köttet i detta?
– Det här med kossor och metanutsläpp är en endimensionell bild. Hållbarhet handlar om så mycket mer, som biologisk mångfald och möjligheten att kunna producera mat i hela landet. Lantmännens mål är att minska klimatpåverkan och samtidigt öka produktiviteten inom jordbruket – det gäller även animalieproduktionen, säger Magnus Kagevik.
Enligt Lars Appelqvist är det stor skillnad på att jobba inom köttindustrin i dag jämfört med när han tillträdde som vd Scan för tre och ett halvt år sedan.
– Då bad vi nästan om ursäkt för att vi producerade kött, det var vi som var den stora klimatboven. I dag är det en betydligt mer nyanserad diskussion kring kött, att man ser nyttan med det. Sedan finns det så klart många utmaningar och vi jobbar hela tiden för att sänka vår klimatpåverkan.
Vilken betydelse har det att vi har en köttälskande landsbygdsminister?
– Landsbygdsdepartementet har verkligen satt ljuset på vår bransch och det har varit positivt. Samtidigt är det viktigt att säkerställa detta över tid, att det inte hänger på enskilda ministrar och mandatperioder, säger Lars Appelqvist.

Lantmännen har tre divisioner som alla har sin bas i spannmål: Lantbruk, Energi och Livsmedel. Till detta kommer två separata affärsområden: Fastigheter och Swecon. Plus nya bolaget Scan Sverige, som alltså blir ett tredje affärsområde.
– Varje affär ska bli framgångsrik på egna meriter. Det är marknadsmässiga villkor och god lönsamhet som gäller – en verksamhet ska inte subventionera en annan, säger Magnus Kagevik.
Han har rykte om sig att vara en entusiastisk och inspirerande chef som har järnkoll på både siffror och människor, och som klarar sig med rätt lite sömn om nätterna.
– Jag vill ha koll på affärerna, inte bara surfa på ytan utan verkligen borra ned mig i siffrorna för att förstå hur det går.
Han beskriver organisationen som platt med korta beslutsvägar och där han har 17 underställda chefer som rapporterar direkt till honom.
– Jag detaljstyr inte men det är ett sätt att ha en levande dialog kring vad vi kan göra bättre. Mitt fokus är att få saker att hända och då måste vi ha hög hastighet. Allt måste inte alltid bli perfekt. Om åtta av tio saker vi gör blir riktigt bra så är jag nöjd – så länge som vi lär oss av det som inte gick som tänkt.

 

Lars Appelqvist, vd Scan Sverige, är en av dem som medverkar under Livsmedelsdagarna i Tylösand 11-13 september, under programpunkten “Målbilden är klar, en ökad produktion och försörjningsförmåga. Hur ska det gå till?” tillsammans med Fredrik Jönsson, Corporate Director på Lantmännen och Cecilia Kocken vd på Arla Sverige.
Om du inte redan har anmält dig till branschens stora event kan du göra det HÄR!

Dela

Fler nyheter i Förädling och Människor

Fruktodlare tog hem Stora gastronomiska priset

Nu har Smålands och Ölands Gastronomiska akademi delat ut sitt stora pris samt diplom till framstående personer inom det gastronomiska området. Vinnaren är Rudenstams Bär & Frukt i Huskvarna, som tack vare sitt kvalitetsmedvetna arbete blivit ett draglok för hela regionen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.