28 maj 2024
Bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen varnar för en stor brist på kvalificerad arbetskraft inom den svenska livsmedelsindustrin. Och lanserar nu kampanjen “CO-CEO” på Tiktok för att belysa de tusentals tjänster som svenska livsmedelsproducenter behöver tillsätta fram till 2028.
Till sin hjälp har man fem stora livsmedelsproducenter som öppnar upp en genväg till toppen. Det handlar om nyinrättade tjänster som assisterande vd:ar på Estrella, Polarbröd, Arla, Sevan Hummus Factory och Löfbergs.
Som CO-CEO kommer fem hugade ungdomar att under en till två månader få lära sig vad det innebär att driva och leda ett livsmedelsföretag, under vägledning av vd:n och ledningsgruppen för respektive företag. Ingen tidigare arbetslivserfarenhet eller utbildning krävs, däremot måste kandidaten vara mellan 18-26 år och ha “100 procent glöd”.
– Den här kampanjen är ett sätt för oss att visa upp de tusentals spännande karriärmöjligheter som finns inom livsmedelsindustrin. Det behövs allt från produktutvecklare, hållbarhetsansvariga, nutritionsforskare och marknadschefer till bryggmästare, automationstekniker och hantverkskonditorer, och nya roller skapas hela tiden. Framtiden för vår industri ser ljus ut och för unga vuxna med stora drömmar och ambitioner är möjligheterna i det närmaste oändliga, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen.
För att nå unga talanger som är på väg ut i arbetslivet sker ansökningsprocessen helt och hållet på Tiktok. I stället för den traditionella processen med CV och intervjuer ansöker man till rollen genom att lägga upp en Tiktok under hashtaggen #NyVD där man motbevisar fördomen om att unga inte vill jobba hårt.
Ansökningsprocessen öppnar den 28 maj och pågår i totalt tre veckor till den 16 juni.
Dela
Fler nyheter i Förädling
Scan Sverige köper Lindvalls Chark: ”Stärker svensk livsmedelsproduktion”
Scan Sverige, som ägs av Lantmännen, har tecknat avtal om att förvärva Lindvalls Chark AB för att befästa sin position som Sveriges ledande kött- och charkuteriföretag.
– Detta stärker de långsiktiga förutsättningarna för svenskt lantbruk, säger Magnus Kagevik, vd och koncernchef för Lantmännen.
27 februari
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.