Närproducerat i fokus när Ica storsatsar på marknadskampanj

Ica ska de kommande veckorna lansera sin största marknadsföringskampanj någonsin. Fokus ligger på svensk och lokal mat.
− Vi vet att svenska konsumenter älskar att välja närproducerat, säger Eric Lundberg, vd för Ica Sverige.

Under de kommande tre veckorna kör Ica sin mest omfattande marknadskampanj någonsin, som kommer att synas över hela landet – från TV och radio till online och inte minst i landets Ica-butiker.
Enligt marknadschefen Fredrik Kullberg handlar det om att lyfta fram betydelsen av svensk livsmedelsproduktion, de svenska mervärdena och göra det enklare för de kunder som vill välja svensk och lokal mat.
Ica erbjuder i dag över 7 000 lokala och svenska varor. Här ingår inte minst ett stort urval av Icas egna märkesvaror, med mer än 800 svenskproducerade artiklar. Varje Ica-butik kan anpassa sitt sortiment efter den lokala efterfrågan. En nyligen genomförd undersökning visar exempelvis att Ica-butikerna erbjuder över 1 500 sorters lokala korvar och mer än 280 sorters lokal honung.
− Vi vet att svenska konsumenter älskar att välja närproducerat, och det är viktigt för oss att kunna erbjuda ett brett sortiment av svenskproducerade livsmedel. När du handlar på din lokala Ica-butik stödjer du den lokala livsmedelsproduktionen och det lokala näringslivet, vilket i sin tur bidrar till en levande landsbygd, säger Eric Lundberg, vd Ica Sverige.

 

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Värdekedjan

Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt

Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.