Ny studie: Stort kunskapsglapp i livsmedelsindustrin om energieffektivisering

En av tio hållbarhetsansvariga inom livsmedelsindustrin vet inte vad spillvärme är – detta trots att spillvärme och energieffektivisering pekats ut av såväl FN som EU som ett av de främsta sätten att stävja klimatkrisen. Det visar en ny undersökningen gjord av Norstat på uppdrag av klimatteknikföretaget Enjay.

Undersökningen tittade på kunskapsnivån om spillvärme bland hållbarhetsansvariga inom livsmedelsindustrin, och visar bland annat att åtta av tio som inte återvinner spillvärme i dag heller inte vet hur de kan räkna ut hur mycket spillvärme deras verksamhet har. Detta enligt ett pressmeddelande från klimatteknikföretaget Enjay.
– Vi är lite chockade av resultatet. Återvinning av framförallt smutsig spillvärme kan spara livsmedelsproducenter miljontals kronor årligen och bidra till stora koldioxidbesparingar. Många satsar på synliga hållbarhetsinitiativ som solpaneler, men dessa har ofta mycket mindre effekt. Det är oroväckande att kunskapen om spillvärmens betydelse är så låg med tanke på hur stor effekt det ger att återvinna den, säger Jesper Wirén, vd på Enjay, i en kommentar.
Av de hållbarhetsansvariga som säger att de är mycket väl bekanta med spillvärme säger endast en av tio att de ser ett stort värde med att återvinna spillvärme.
Men enligt Jesper Wirén finns det stora pengar för livsmedelsindustrin att spara i och med energieffektivisering genom återvinningen av spillvärme:
– Vi jobbar med flera livsmedelsproducenter som sparar miljontals kronor årligen på att återvinna sin smutsiga spillvärme.

Undersökningen gjordes av Norstat på uppdrag av Enjay under perioden 26 mars – 3 april 2024. 100 personer som identifierade sig som hållbarhetsansvariga på livsmedelsproducerande bolag med fler än tio anställda deltog.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Hållbarhet

Scan Sverige köper Lindvalls Chark: ”Stärker svensk livsmedelsproduktion”

Scan Sverige, som ägs av Lantmännen, har tecknat avtal om att förvärva Lindvalls Chark AB för att befästa sin position som Sveriges ledande kött- och charkuteriföretag.
– Detta stärker de långsiktiga förutsättningarna för svenskt lantbruk, säger Magnus Kagevik, vd och koncernchef för Lantmännen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.