”Hög tid att ta smaken på större allvar”

Undersökningar visar att 80-90 procent av konsumenterna rankar smak som den viktigaste faktorn vid val av livsmedel och drycker, efter pris. Nu lanserar sensorikforskaren Johan Swahn en ny tjänst som ska förändra spelplanen för livsmedelsindustrin.

På en marknad där konkurrensen om både butikshyllan och konsumentens plånbok är hård är det viktigare än någonsin att förstå hur produkternas sensoriska aspekter upplevs. Därför har Johan Swahn på Taste Lab utvecklat en ny tjänst som bygger på den senaste forskningen inom sensoriska konsumenttester.
– Precis som företag följer försäljningsstatistik, möjliggör TasteInsights sensoriska konsumentanalyser att livsmedelsföretag kan jämföra sina produkter med konkurrenternas och identifiera vad som fungerar bra och vad som behöver optimeras för framgång, säger han.
Målet är att göra sensorisk forskning och data tillgänglig för fler företag, genom att erbjuda lättillgänglig och prisvärd data för alla inom livsmedelsindustrin.
– Vi vill demokratisera sensorik och smak så att alla företag, stora som små, kan förbättra sina produkter baserat på vad konsumenterna faktiskt gillar, säger Johan Swahn och förklarar att det ökar sannolikheten för nöjda konsumenter, ökad försäljning och varumärkeslojalitet.
Datan bakom TasteInsights samlas in genom veckovisa sensoriska tester på ett brett urval av produktgrupper i bland annat Stockholm, Göteborg, Malmö, Örebro och Västerås, med hundratals konsumenter som deltar i varje test.
För närvarande finns över 30 färdiga tester som företag kan dra nytta av, däribland tester på chips, växtbaserade burgare, tacosås och pesto.

Johan Swahn på Taste Lab är för övrigt en av dem som medverkade i Livsmedel i fokus produktutvecklarutbildning: “Bli en  produktutvecklare i världsklass”. Läs mer om den HÄR!

Dela

Fler nyheter i Forskning och Förädling och Människor

Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt

Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.