”Det finns stort intresse för svenska livsmedel i Tyskland”

Hallå där Karin Hansson, internationell affärsutvecklare på KIH Consulting och medarrangör av en spännande affärsresa till Hamburg med svenska livsmedelsföretag som målgrupp.

Karin har lång erfarenhet av att arbeta med livsmedelsexport och har bland annat bakgrund från Exportrådet. Tillsammans med Västsvenska Handelskammaren, Hamburg Invest och konsultföretaget Scoreline är hon med och arrangerar en affärsresa till Hamburg i höst, mellan 18 och 20 september.

Varför just Hamburg?
– För att det är en köpstark region med god ekonomi. Tyskland har omkring 83 miljoner invånare och bara i Hamburgregionen bor det 5,3 miljoner människor – även en hel del svenskar. Hamburg är även ett intressant centrum för livsmedel, med ett växande matkluster. Dessutom ligger det bara några timmars bilresa från södra Sverige.

Vad utmärker den tyska marknaden?
– Tyskland har en matkultur som liknar vår, med samma typ av smakpreferenser. Flera svenska företag och varumärken har en stark position här. Tyskarna tycker om Sverige och uppskattar svensk kvalitet och mervärden som god djuromsorg, spårbarhet och produktionssäkerhet. Tyskland är en växande marknaden inom hållbarhet och hälsa, ekologiskt och fair trade, trender som passar våra svenska företag.

Vad kan man förvänta sig av den här resan?
– Syftet med resan är att få ut svenska livsmedelsföretag och deras produkter, att de får möta presumtiva samarbetspartners och lära sig hur den tyska marknaden fungerar. Om man har den minsta lilla fundering på att starta upp en affär i Tyskland så är detta ett utmärkt tillfälle att ta vara på.

Veta mer?
HÄR hittar du mer information. Anmälan görs till Västsvenska Handelskammaren senast 31 maj.

 

Dela

Fler nyheter i Förädling och Människor och Mötesplatser

Han är Lidls nya stjärnrekrytering: ”Jättespännande”

Johan Krallis Anell lämnar rollen som nationell exportsamordnare på Landsbygds- och Infrastrukturdepartementet och i Regeringskansliet för att istället tillträda en helt nyinrättad tjänst på Lidl.
– Mitt uppdrag blir att representera företagets intressen – särskilt i politiska sammanhang, säger han till Livsmedel i fokus.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.