14 maj 2024
Reitan Convenience Sverige, RCS, bedriver sedan länge ett långsiktigt hållbarhetsarbete, där målet är att minska det totala utsläppet av växthusgaser med 46 procent i alla led till 2030 jämfört med basåret 2019.
Under 2023 har företaget genomfört en djupanalys av sitt totala avtryck. Genom att koppla ihop mångdimensionell hållbarhetsdata med finansiell data är det nu möjligt för bolaget att se vilka kategorier, produkter och ingredienser i verksamheten som har störst hållbarhetspåverkan.
– Vi har aldrig haft så bra koll på vårt avtryck som vi har nu, där vi kan exempelvis se att 25 procent av det som säljs i våra butiker innehåller palmolja. Det har gjort att vi kan se var vi verkligen kan göra skillnad, vilket gett oss möjlighet att sätta tydliga mål för vad vi kan göra själva samt i nära samarbete med våra leverantörer, säger vd Anna Wallenberg i en kommentar.
Under året höjdes kraven på RCS produktleverantörer genom en ny villkorsbilaga till bolagets uppförandekod. I denna beskrivs bland annat mål för riskråvaror, så som ett sortiment fritt från palmolja från 2027 och att inga nya, traditionella cigaretter tas in i sortimentet från 2026. En kraftig minskning av rött kött planeras även som ett led i minskad klimatpåverkan.
– Vi vill leda den hållbara omställningen i vår bransch. Genom vår uppförandekod går vi längre än vad som krävs av oss och använder den som ett verktyg för att leda en förändring på marknaden tillsammans med våra leverantörer. Vi har också insett att vi måste tänka stort för att nå våra ambitiösa klimatmål och prioritera innovation, säger Linnéa Borgström, HR- och hållbarhetsdirektör för RCS.
Här är ett urval av 2023 års hållbarhetsarbete:
- Beslut att ha ett sortiment helt fritt från palmolja från 2027
- Beslut att fasa ut traditionella cigaretter ur sortimentet. Från och med 2026 tas inga nya traditionella cigaretter i sortimentet, och därefter gradvis utfasning av cigarettförsäljningen.
- Långsiktiga mål satta för ett flertal andra riskråvaror, bland annat kaffe, kakao och rött kött.
- Drygt 10 procent av matsvinnet har räddats, bland annat genom samarbete med Karma.
- Fortsatt arbete för ökad jämställdhet, mångfald och inkludering i organisationen.
BILDEN: Linnéa Borgström, HR- och hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience Sverige.
Dela
Fler nyheter i Hållbarhet och Värdekedjan
Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt
Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.
22 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.