– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.
25 april 2024
Grossisten Martin & Servera har låtit genomföra en större analys och beräkning av värdekedjans klimatpåverkan som tydligt visat var i värdekedjan klimatinsatserna kan ge störst effekt.
– Analysen visade att de livsmedel vi säljer står för hela 95 procent av utsläppen i vår värdekedja. Det blev även tydligt att försäljningen av nötkött är vår enskilt största påverkan och därför har vi satt nytt klimatmål för livsmedelsförsäljningen, säger Emelie Hansson, hållbarhetschef inom Martin & Servera-gruppen.
För att nå maximal effekt av klimatarbetet behöver man samarbeta med kunderna i restaurangbranschen, och ett sätt är att hjälpa dem att öka andelen grönsaker och baljväxter på sina menyer. Därför fick kockarna Desirée Jaks, Louise Johansson och Melvin Glimstål uppdraget att skapa moderna klassiker för krogen med en grön twist.
Resultatet blev sex bistrorätter som både är goda, klimatsmarta – och lönsamma.
En av dessa utgår från isterband, som ju faktiskt redan består av både köttråvara och växtbaserad råvara (korngryn och potatis) och därför kan betraktas som föregångare till de 50/50-produkter som nu blivit så heta.
– Vi samarbetar med våra kunder för att minska klimatpåverkan bland annat med hjälp av inspiration, klimatpoäng per artikel i e-handeln och digitalt stöd för menyplanering, men det stora omställningsarbetet sker hos våra kunder, säger Kristina Ossmark, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Martin & Servera.
Dela
Fler nyheter i Människor och Måltider och Värdekedjan
Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt
Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.
22 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.