17 april 2024
Året runt pågår mängder av aktiviteter kring mat och dryck i hela Sverige. Men både de småskaliga aktörerna och den intresserade konsumenten har svårt att veta vilka informationskanaler som gäller.
– Jag älskar matupplevelser. Men det är så vanligt att jag upptäcker något på sociala medier när det redan är över och någon har delat bilder. Vår ambition är att lyckas med något andra inte har lyckats med tidigare, en digital samlingsplats för Sveriges alla matupplevelser, säger Peter Kjellberg på White Guide.
Mat- och dryckeskalendern är ett unikt samarbete med LRF, som har många medlemmar inom lokal mat och dryckeshantverk.
– Med hjälp av White Guide har vi löst det tidigare matchningsproblemet där företagen inte hittar konsumenterna och vice versa. Från och med i dag finns en mötesplats för landsbygdsföretag och nyfikna konsumenter som vill upptäcka allt fantastisk mat-och dryckeshantverk som Sverige har att erbjuda, säger Anna Kaijser, branschansvarig för LRF Lokal mat och dryck.
Den nya mat- och dryckeskalendern har utvecklats med finansiering från Jordbruksverket med syfte att främja svensk matkultur, måltidsturism och gastronomi på landsbygden.
– Våra svenska mat- och dryckeshantverkare är enormt viktiga företag på landsbygden. De skapar inte bara skatteintäkter och lokala arbetstillfällen utan utgör ofta en viktig del av landsbygdens attraktionskraft, säger Anna Kaijser.
För konsumenten är kalendern sökbar utifrån olika kategorier, samt landskap och datum. Det går dessutom att prenumerera på nyhetsbrev så att man får tips om nya evenemang
För företagare kostar det inget att få med sitt evenemang i kalendern. Alla evenemang kan dessutom delas i arrangörens egna sociala kanaler. Fokus är småskaliga mathantverks-, livsmedels- och måltidsturismföretag på landsbygden.
Veta mer?
Kalendern hittar du HÄR!
Dela
Fler nyheter i Förädling och Mötesplatser och Primärproduktion
Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt
Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.
22 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.