21 mars 2024
Drygt sju av tio konsumenter tycker att en tydlig svensk ursprungsmärkning underlättar vid livsmedelsinköp, enligt Attitydundersökningen 2024 – en undersökning om kännedom, kunskap och attityder till ursprung på råvaror och livsmedel.
– Att maten och drycken är svenskproducerad ligger fortsatt i topp när den svenska konsumenten anger vad som är viktigast vid val av mat och dryck. Den positiva attityden återspeglas även i hur vi handlar, vilket försäljningsstatistik från NielsenIQ visar, säger Tina Stugemo, vd Svenskmärkning AB, i en kommentar.
Värdeandelen på 22,9 procent för Från Sverige-märkningen inom dagligvaruhandeln ökade med drygt tio procent under helåret 2023 jämfört med helåret 2022. Motsvarande ökning för varor utan märkningen var drygt åtta procent.
Ursprungsmärkningen Från Sverige, där Kött från Sverige och Mjölk från Sverige ingår, har fortsatt stort förtroende bland konsumenterna. Drygt tre av fyra av de som känner till Från Sverige-märkningen har stort förtroende för den. Kännedomen om Från Sverige-märkningen är också hög: 87 procent.
Snabbfakta ur undersökningen:
- Märkningarna Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige har hög kännedom (87%).
- Drygt tre av fyra konsumenter (77%) av de som känner till märkningarna har ett högt förtroende för dem.
- Kännedomen om Från Sverige-märkningarna är allra högst bland de yngre, 18-34 år (96%).
- Svenskt ursprung är en mycket viktig faktor för konsumenterna även om priset fått ökad betydelse.
- Tre av fem (62%) kan tänka sig att betala lite mer för att stötta svenska bönder och svensk industri.
- 92 procent av de tillfrågade tycker att det är viktigt att det finns en livsmedelsindustri i Sverige.
- Att gynna svenska bönder (86%) och svensk livsmedelsindustri (75%) är de två främsta skälen till att välja svenska livsmedel och råvaror.
Attitydundersökningen om ursprung på livsmedel och råvaror är framtagen av Demoskop på uppdrag av Svenskmärkning AB. Den genomfördes genom 1 051 intervjuer i webbpanel under perioden 29/1–9/2 2024.
HÄR kan du ta del av undersökningen i sin helhet!
Dela
Fler nyheter i Trend och Värdekedjan
Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt
Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.
22 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.