Arla storsatsar på frukost: “En del av vår hållbarhetsstrategi”

I mars inleder Arla och Rädda Barnen ett nytt samarbete för att få fler unga att äta frukost, med ett särskilt fokus på socioekonomiskt sårbara områden.
– Som Sveriges största livsmedelsföretag har vi ett ansvar att jobba för hälsosamma matvanor, säger Cecilia Kocken, vd för Arla Sverige.

Det har blivit allt vanligare att barn och unga skippar morgonmålet. Andelen unga som äter frukost dagligen minskar i alla grupper, men det är vanligare i familjer där föräldrarna har lägre inkomster, enligt Folkhälsomyndighetens undersökning av skolbarns hälsovanor.
Under 2024 inleder Arla därför en ny storsatsning för att få fler unga att äta frukost. Inom ramen för konceptet ”Frukosteffekten – ladda dig själv” genomförs en rad olika aktiviteter.
– Att bidra till hälsosamma matvanor är en del av Arlas hållbarhetsstrategi. Att allt fler unga hoppar över dagens första måltid är något vi ser allvarligt på. Vi vill att det ska vara lika självklart för unga att ladda sig själv med en god frukost som att ladda sin mobil, säger Elin Boll, hälso- och nutritionsexpert på Arla.
En av satsningarna är ett samarbete med Rädda Barnen, där Arla ger stöd till organisationens frukostklubbar runt om i landet, där det erbjuds såväl frukost som fritidsaktiviteter i en trygg miljö innan skoldagen börjar.


Tre dagar i veckan samlas barn och ungdomar för frukost och fritidsaktiviteter på Östra Ersbodaskolan i Umeå. Foto: Rädda Barnen

– Tillsammans med Rädda Barnen vill Arla bidra till att fler ungdomar med föräldrar som har svårt att få ihop vardagsekonomin äter frukost och får en bättre start på dagen, säger Cecilia Kocken, vd för Arla Sverige.
Utöver detta satsar man även på frukost i skolor, events, reklamkampanjer, sociala medier och butiksaktiviteter.

Här är ett urval av Arlas frukostaktiviteter under året:
* Stöd till Rädda Barnens frukostklubbar.
* Material till skolor som vill komma i gång med frukostservering.
* Medverkan vid events som Dreamhack och Stadium Sportscamp.
* Reklamkampanjer i till exempel tv, kollektivtrafik och sociala medier

 

 

 

Dela

Fler nyheter i Förädling och Hälsa och Måltider

Trendbrottet: Svenskproducerat viktigare än pris på julbordet

För första gången sedan 2021 minskar prisets betydelse när svenskarna ska välja mat och dryck till julbordet, samtidigt som allt fler vill att det ska gå snabbt och enkelt att förbereda. De mångåriga julbordsfavoriterna skinkan och Ris à la Malta utmanas alltmer av Janssons frestelse och lussebullar, enligt Livsmedelsföretagens stora julmatsundersökning.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.