Arla lanserar växtbaserat varumärke

Arla ger sig in i kampen om växtbaserat och släpper sex nya produkter under varumärket Jörd.
– Vi vill erbjuda det bästa från växtriket – gott, näringsrikt och gjort på hundra procent svensk havre, säger Haoran Guan, varumärkesansvarig i Sverige.

Nu tar mejerijätten Arla steget in i växtbaserat på den svenska marknaden – med siktet inställt på att bli topp tre innan året är slut.
Det nya varumärket Jörd har i veckan lanserats i dagligvaruhandeln och det rör sig om sex produkter; syrade och smaksatta gurtar, havredryck och baristamjölk.
Produkterna tillverkas av 100 procent svensk havre och är berikade med fibrer, vitamin D och folsyra (B9).
– Vi har jobbat mycket med att hitta den bästa produktmixen och godaste smakerna. Nu ser vi fram emot att svenskarna äntligen ska få prova, säger Haoran Guan, ansvarig för Arla Jörd i Sverige.
Lanseringen är ett resultat av att allt fler konsumenter efterfrågar växtbaserade alternativ i sin kost.
– Mjölk är och förblir kärnan i Arlas verksamhet. Men vi vet att många konsumenter i dag använder både mejeri- och växtbaserade produkter. Vi vill självklart erbjuda ett så brett sortiment som möjligt till våra kunder och ge konsumenterna möjlighet att välja ett varumärke de redan gillar från hyllan när de vill ha växtbaserat. Och oavsett vilken produkt från oss du väljer, så stöttar du svenska bönder och svenskt lantbruk, säger Cecilia Kocken, vd för Arla Sverige.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Växtbaserat

Trendbrottet: Svenskproducerat viktigare än pris på julbordet

För första gången sedan 2021 minskar prisets betydelse när svenskarna ska välja mat och dryck till julbordet, samtidigt som allt fler vill att det ska gå snabbt och enkelt att förbereda. De mångåriga julbordsfavoriterna skinkan och Ris à la Malta utmanas alltmer av Janssons frestelse och lussebullar, enligt Livsmedelsföretagens stora julmatsundersökning.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.