Nordic Seafarm skalar upp: “Många möjligheter”

Nordic SeaFarm skalar upp sina odlingar av havssallad, sockertång och andra alger. Nu är siktet inställt på att få den svenska livsmedelsindustrin att förstå potentialen i dessa blåa grödor.

Det svenska foodtech-bolaget Nordic SeaFarm har utvecklat en unik metod för odling av växtbaserade grödor i havet, främst alger som sockertång och havssallad.
Nu växlar man upp odlingarna. Förra året skördades sju ton havssallad, i år blir det mer än fyra gånger så mycket, cirka 30 ton. Totalt odlas cirka 50 ton alger.
– Vi har fått ett väldigt fint mottagande på marknaden. Vi siktar in oss på foodservice eftersom det är enklare och mindre kostandskrävande att bygga volym. Därefter ska vi bearbeta dagligvaruhandeln, säger Niklas Carlson, kommersiell chef för Nordic SeaFarm.
Under skördesäsongen, som börjar i slutet av februari och håller på till slutet av april, säljs algerna färska. Under resten av året kan de köpas i torkad, blancherad och saltad form.

Varför ska man äta alger mer än för att det är hållbart?
– För att alger innehåller väldigt mycket bra grejer. Här finns högvärdigt protein, massor av vitaminer och spårämnen såsom B12 och jod. Näringsinnehållet är alltid högt men skiljer sig något mellan olika sorters alger.
Dessutom är tång en god och spännande smaksättare, något som inte minst bevisas av att alger smugit sig in på självaste Nobelfestmenyn två år på raken.
– Här finns både umami och sälta. I havssalladen finns det även lite tryffelkänsla, enligt många kockar som jobbar med den produkten. Det finns många möjligheter att använda alger som smakförstärkare i alla typer av livsmedel.

Under förra veckan gjorde Nordic SeaFarms knäckebröd, som bakas med 20 procent sockertång i degen, succé på mässan Grüne Woche i Berlin.
– Vi var med i Try Swedish-montern och hade som mål att sälja 2 000 förpackningar av vårt havsknäcke – allt vi hade med oss tog slut. Men framför allt fanns det stort intresse för vår företagsidé.
I dessa tider när alla plötsligt pratar om beredskap och ökad svensk livsmedelsförsörjning passar algerna också väl in.
– Det finns en enorm möjlighet att använda havet som resurs för att odla, det finns ju betydligt mer hav än jordbruksmark. Vi skulle lätt kunna växla upp till att odla 10 000 ton. Men för att göra det måste det finnas en affär och en marknad, säger Niklas Carlson.
Vägen dit går genom investerare och samarbeten. Just nu förs dialoger med bland annat Lantmännen Unibake och Pågen.
– Vi vill vara en storskalig producent av råvara och kunna jacka in den i olika segment. Vi skulle till exempel kunna ha fem procent tång i Ikeas köttbullar eller i Dafgårds lasagne. Det gäller att hitta stora flöden om vi ska få detta att lyfta.

Många restauranger är med i det så kallade MySeaFarm-projektet, där de har sin egna tång i Nordic Seafarms odling. Dessa restauranger får tillgång till färsk tång tidigare än andra, får en egen boj med logga på samt möjlighet att besöka odlingen.

Nordic SeaFarm grundades 2016 av ledande experter inom marinbiologi från Göteborgs Universitet och Kungliga Tekniska Högskolan. Den starka koppling som bolaget har till forskning och utveckling är ett viktigt fundament när fler tångarter ska introduceras på de svenska havsodlingarna.

Dela

Fler nyheter i Fiske och vattenbruk och Hållbarhet

Så ska algerna nå ut brett: “Enorm potential”

Det krävs stegvisa förändringar och en långsiktig strategi för att öka efterfrågan på algbaserade livsmedel, enligt en färsk rapport från Jordbruksverket.
– Vi vill vi att utvecklingen ska gå snabbare och att vi i Sverige börjar äta mera alger redan i dag, säger Kajsa Olsson, marknadschef på Nordic Seafarm.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.