Sjömat är svaret på många utmaningar: ”En unik chans”

Träffa en tångbonde, snacka med en myndighet och testa en sillburgare. Nordic Seafood Summit samlar hela sjömatsbranschen från fiskebåt till beslutsfattare och kryddar med matchmaking och hållbara smakupplevelser.

På onsdag i nästa vecka är slår Nordic Seafood Summit upp dörrarna till Eriksbergshallen i Göteborg. Här samlas sjömatsbranschens aktörer under dagarna två, från fiskare, odlare och grossister till förädlingsled, handel och restaurang samt myndigheter och beslutsfattare.
– Vi vill skapa en mötesplats som kan bli fiskenäringens motsvarighet till Almedalen. Det här är en unik chans att få en inblick i hela värdekedjans utmaningar och möjligheter, säger Joakim Petersén, vd på Finnvacum och en av initiativtagarna till mötesplatsen.
Ett 60-tal företag finns med som utställare medan scenprogrammet spänner över allt från hållbara hav och marina sidoströmmar till ny teknik. Det bjuds även på ett politikerpass med högaktuella diskussioner kring livsmedelsberedskap och hur såväl produktion som konsumtion av svensk sjömat kan öka.
– Vi har en proteinförsörjning på cirka 50 procent samtidigt som det varnas för risken för krig. Jag är övertygad om att det finns enorma möjligheter att säkra Sveriges livsmedelsförsörjning genom att stärka sjömaten, säger Pelle Lindquist Omberg, konsult och drivande kraft bakom Nordic Seafood Summit.
Ett dussin innovativa företag och forskare finns också på plats för att pitcha sina affärsidéer och produkter. Det handlar bland annat om fisk som kan födas upp på bondgård, blå proteinfabriker och svenskodlad sockertång.
– Det finns mycket som tyder på att 2024 är sjömatens år – och det är här som framtiden händer, säger Susanne Ekstedt, innovationsledare på Innovatum Science Park.
I samband med Nordic Seafood Summit kommer Sjömatspriset att delas ut, ett nyinstiftat pris som hyllar de visionärer som på olika sätt är med och utvecklar den svenska sjömatsnäringen.


Emelie Hennström, Lillemor Lindberg, Susanne Ekstedt, Joakim Petersén och Pelle Lindquist Omberg är några av krafterna bakom branschens nya mötesplats.

Nordic Seafood Summit är icke-vinstdrivande, ägs av Nordiska fiskmässan och utvecklas med stöd från Västra Götalandsregionen. Bakom arrangemanget står Finnvacum, Innovatum Science Park och Västkustfiskarna. Partners är Fiskbranschens riksförbund, MSC och RISE.

Dela

Fler nyheter i Fiske och vattenbruk och Mötesplatser

Trendbrottet: Svenskproducerat viktigare än pris på julbordet

För första gången sedan 2021 minskar prisets betydelse när svenskarna ska välja mat och dryck till julbordet, samtidigt som allt fler vill att det ska gå snabbt och enkelt att förbereda. De mångåriga julbordsfavoriterna skinkan och Ris à la Malta utmanas alltmer av Janssons frestelse och lussebullar, enligt Livsmedelsföretagens stora julmatsundersökning.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.