Ungdomsbarometern: “Dubbelt så många unga dricker energidryck varje vecka”

Johanna Göransson är senior konsult inom livsstil och konsumtion på Ungdomsbarometern. Hon kommer att synas på scenen den 15 februari då Livsmedel i fokus arrangerar ett trendseminarium i Stockholm. Ungdomars konsumtion är hon specialist på, och den här dagen kommer hon bland annat att berätta mer om ungdomars konsumtion av energidryck, något som debatteras ofta.

Ungdomsbarometern, vad är det egentligen?
– Vi är ett analysföretag som hjälper företag, organisationer och myndigheter att förstå, förhålla sig till och möta ungdomar. Själva undersökningen Ungdomsbarometern genomförs varje höst sedan 1991 och innehåller svar från över 15 000 ungdomar.
2023 års resultat är färdigt. Vad är signifikant för året?
– Det är verkligen mer och mer fokus på protein! Det märks på flera sätt, både när unga beskriver deras förhållningssätt till vad de äter, men också i att vi ser att unga äter kött och andra animalier mer frekvent. För några år sedan ansåg många att vegetariskt var nyttigare än animalisk kost, den andelen minskar nu.
– Det är också tydligt att mycket kring konsumtion handlar om ”snacking”, alltså det vi äter mellan måltiderna eller ibland istället för en ordentlig måltid. Där kommer proteinet in igen, genom funktionsmaten som proteinbars och kvarg till exempel.
Och energidryckerna då, trenden växer?
– Absolut. Kollar man över de senaste fem åren har ökningen skett snabbt; vi ser mer än en fördubbling av andelen unga som dricker energidryck i alla fall någon gång i veckan. Vi uppfattar också att associationerna till energidryck har förändrats sakta men säkert: förr var det kanske mer förknippat med gaming och upplevdes inte så fräscht, nu känns det som att gränsen mot funktionsdryck har suddats ut och att kopplingen till träning och hälsa blivit starkare.
Hur kommer 2024 års mat-Sverige att se ut?
– Inflationen och det ekonomiska läget påverkar mycket och drabbar de unga. De upplever inte att de kan köpa så bra mat som de vill, och det blir ännu svårare att konsumera hållbart. Sen ser vi också tecken på att unga använder olika copingmekanismer för att hantera en ganska jobbig tid och stökig omvärld, till exempel på snacking-området där vi på TikTok fått ”treat culture”-trenden.

Nyfiken på trendseminariet den 15 februari? Du hittar all info här.

Dela

Fler nyheter i Trend

Skånemejerier om det svenskt ostlyftet: “Vi lyssnar på konsumenterna”

Den importerade hårdosten dominerar i svenska kyldiskar. Men på Skånemejeriers mejeri i Kristianstad driver man utvecklingen mot ett utökat utbud av svensk ost.
– Vi satsar på njutningsupplevelser, säger anläggningschefen Stefan Andersson.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.