Efter vinsten: Nordic Seafarm breddar utbudet

Hallå där, Simon Johansson, vd för Nordic Seafarm och vinnare av Årets Impact Maker, ett pris som delades ut under Livsmedelsdagarna i Tylösand i september.

Nu har det gått ett par månader sedan ni tog emot priset. Vad var känslan när ni fick det?
– Den var fantastisk! Det var både kul, men också ett kvitto på att vi gör rätt, att vi gör något som har impact på livsmedelsbranschen.
Vad har hänt sedan dess?
– Vi fortsätter med vår plan att komma ut bredare i branschen. Bland annat samarbetar vi med Martin & Servera och Sorunda. Vår senaste projekt är de produkter vi tänker oss ta fram i Ocean Next: nästa generations blåa produkter av tång, ut i dagligvaruhandeln.
Har ni använt prispengen?
– Ja, delar av pengarna har gått till pågående produktutveckling, så ja. Vi har bland annat kunnat lägga mer resurser internt för att snabba på processerna.
Ser du några närliggande utmaningar framför er?
– Hela branschen lider ju av de tuffa tiderna, inte minst dagligvaruhandeln och för den delen hela livsmedelsbranschen. Matpriserna har stigit och priskänsligheten är en utmaning som gör att de växtbaserade grejerna behöver vara ännu bättre. Vi jobbar hårt för att göra produkter som är riktigt goda och även ligger bra till i pris.
Vad blir ert nästa steg?
– Att fortsätta jobba med partners. Vi producerar ju en ingrediens där vi vill hitta ännu fler partners att samverka med för att nå ut med smakrika produkter med tång som människor kan ta del av. Bröd är ett aktuellt område vi testar aktivt, såser och röror ett annat och växtbaserat “kött” ett tredje.

Dela

Fler nyheter i Trend

Trendspotting 2025: Nu vänder det!

Innovativa småmål, otippade smakfusioner och EMV på dekis. När Food & Friends för 21:a året i rad presenterar sin trendspaning om mat och dryck så kretsar det mesta kring hur gastronomi, måltidsmönster och livsmedelsval påverkas av att konjunkturpendeln svänger mot ljusare tider.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.