– Det är jättefina siffror, säger Ulrika Norvell, tillförordnad vd för Svenskmärkning AB.
19 oktober 2023
Enligt färsk statistik från Nielsen IQ, som tidningen Dagligvarunytt presenterade tidigare i veckan, tar produkter märkta Från Sverige fler marknadsandelar med ökad försäljning i både värde och volym i dagligvaruhandeln.
Andelen på den totala volymen är drygt 36 procent hittills under året och fram till och med vecka 36. När det gäller värdet ligger andelen på knappt 23 procent – en tydligt positiv trend sett till rullande helår.
Värdetillväxten på 1,3 procentenheter skulle delvis kunna förklaras med matprisinflationen, men volymtillväxten på 0,9 procentenheter indikerar att fler märkta produkter säljs.
– Vi är både glada och stolta över att konsumenterna fortsätter att efterfråga Från Sverige-märkta produkter, säger Ulrika Norvell, tillförordnad vd för Svenskmärkning AB, till Livsmedel i fokus.
Det kan tyckas anmärkningsvärt med tanke på att det är tuffa ekonomiska tider där många konsumenter letar lågpris och kampanjvaror.
En del av förklaringen är att antalet företag som använder märkningen ökar, liksom antalet produkter. Men även på att fler butiker tar in Sverige-märkta varor eftersom konsumenterna efterfrågar det.
En annan förklaring är att Från Sverige-märkningen är så bred och finns inom de flesta kategorier och omfattar många olika varumärken. Det gäller inte minst kedjornas egna märkesvaror, EMV som just nu går som tåget, och där samtliga stora kedjor använder från Sverige-märkningen på såväl mejeriprodukter som andra produkter.
– För konsumenterna finns möjlighet att välja inom olika prisklasser och det har blivit ännu viktigare nu. Man kan handla annorlunda men ändå fortsätta att välja svenskt, säger Ulrika Norvell.
Hon är övertygad om att det är ett medveten val som konsumenterna gör och att märket så att säga ”gör jobbet” med att nå fram till konsumenterna.
– Det är alltid relevant och viktigt med ursprung. Vi ser tydligt i våra undersökningar att konsumenterna vill köpa svenska produkter för att gynna svenska bönder.
Men även ett ökat fokus på livsmedelsförsörjning och livsmedelsberedskap spelar in. Nästan sju av tio konsumenter uppger att de vill bidra till att stärka Sveriges försörjningsförmåga genom sina val i butik.
Är det ett problem att en stor aktör som Arla inte använder märkningen?
– De är alltid varmt välkomna till oss, precis som alla andra som lever upp till våra kriterier. Från Sverige är en frivillig ursprungsmärkning men ju fler som använder den, desto starkare blir vi tillsammans.
Ursprungsmärkningen Från Sverige lanserades i april 2016 som ett gemensamt initiativ från LRF, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel. I dag ursprungsmärker 226 livsmedelsföretag och det finns cirka 12 000 produkter som är godkända för märkningen.
Dela
Fler nyheter i Trend och Värdekedjan
Hon ska öka konsumtionen av fullkorn: “Tid, tålamod och starkt engagemang”
Maria Alexandersson är projektledare för Fullkornsfrämjandet. Uppdrag? Att få fler svenskar att få upp ögonen för vikten av att äta fullkorn.
– När man väl förstår är det egentligen ganska enkelt, säger hon till Livsmedel i fokus.
29 oktober
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.