Så påverkas köttmarknaden av svaga konjunkturen

Köttkonsumtionen sjönk med 2,6 procent under årets första halvår, detta efter att ha ökat i två år. Enligt Jordbruksverkets expert Åsa Lannhard Öberg har det med konjunkturnedgången att göra, där ökade matpriser, inflation och höga räntor ger mindre pengar i plånboken.

När Jordbruksverket sammanställer siffrorna från köttmarknaden för årets första sex månader visar de att produktionen av fårkött, griskött och matfågel minskade något medan den ökade för nötkött.
De visar också att exporten ökade för alla köttslag, något som Åsa Lannhard Öberg menar har med den svaga svenska kronan att göra – den är positiv för våra exportaffärer medan importen fördyras.
För gris- och nötkött är hemmamarknaden stark trots vikande konjunktur. Även om köttkonsumtionen sjunkit med 2, 6 procent så har den svenska marknadsandelen ökat något.
Åsa Lannhard Öberg ser inte heller att utbrottet av svinpest i Sverige har gett några uppenbara negativa effekter på marknaden för griskött, och avräkningspriserna är stabila. På Jordbruksverkets sajt ”Den svenska maten” skriver hon så här:
”I dagsläget har sex länder utanför EU stängt sin marknad för svenskt griskött på grund av att svinpest konstaterats hos oss. Dessa länder tog emot runt tio procent av värdet av hela den svenska grisköttsexporten 2022, i de flesta fall handlar det om biprodukter med liten avsättningsmöjlighet inom EU. Branschföreträdare menar dock att de berörda produktkvantiteterna kan avsättas på andra marknader i exempelvis Afrika, om än till ett lägre pris.”

Dela

Fler nyheter i Trend och Värdekedjan

Hon ska öka konsumtionen av fullkorn: “Tid, tålamod och starkt engagemang”

Maria Alexandersson är projektledare för Fullkornsfrämjandet. Uppdrag? Att få fler svenskar att få upp ögonen för vikten av att äta fullkorn.
– När man väl förstår är det egentligen ganska enkelt, säger hon till Livsmedel i fokus.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.