22 september 2023
Vår matkultur är en kombination av ideal, ekonomi och politik.
Det säger Richard Tellström och menar att det är vår vilja att äta på annat sätt som driver utvecklingen.
– Vi människor är sociala varelser där våra matval även är ett sätt att bekräfta vår tillhörighet och gemenskap. Vi styrs av idéer och ideal och är inte alls så rationella som vi tror. Framgångsrika livsmedelsproducenter ser till att förverkliga människors drömmar och ser samtidigt till att kundernas anseende inte står på spel.
Så här långt in på ett nytt decennium har livsmedelsbranschen präglats av kris och krig, inflation och fullt fokus på matpriser.
– Högst prisvärdhet är det som driver konsumenterna just nu.
Men alla kriser och stora omvälvningar i ekonomi och politik innebär även värderingsförändringar – och därmed skiften i maten vi väljer att äta.
– Efter kris söker man sig alltid till något nytt. Man återvänder aldrig till den tidsanda som skapade krisen, säger Richard Tellström.
Så vad händer, sett i kristallkulan?
– Ingen vet men utifrån tidigare krisen kan utgår från att den nya tiden kommer att präglas av lust och kreativitet – och därmed en högintressant tid för produktutveckling.
Kjell A Nordström kallade alla de kriser som staplats på varandra under de senaste åren för ”Krisernas Dagobertsmacka”.
– Men när vi blir skraja kan vi även få saker att hända oerhört snabbt, säger han och exemplifierar med den rekordsnabba utvecklingen av digitala lösningar under pandemin.
Att vi har ett högt tillitssamhälle i Sverige och dessutom är väldigt snabba på att ta till oss ny teknik är något som gagnar och kommer att gynna ekonomisk tillväxt.
– På engelska kallas det ”high trust – high tech”, och innebär extremt snabbrörliga konsumenter som är varje entreprenörs dröm!
Enligt Kjell A Nordström kommer framtiden inte bara innebära en enorm befolkningstillväxt i hela världen utan även en ökad urbanisering, där 75-80 procent av jordens befolkning kommer att bo i städer 2045. Något som givetvis får konsekvenser för dem som ska försörja denna befolkning med kalorier: livsmedelsindustrin.
Han slog även fast att AI inte är någon konkurrensfördel utan ågot man måste förhålla sig till.
– AI är ett absolut måste. Det är en ny infrastruktur, precis som el och internet.
Dela
Fler nyheter i Trend
Trendspotting 2025: Nu vänder det!
Innovativa småmål, otippade smakfusioner och EMV på dekis. När Food & Friends för 21:a året i rad presenterar sin trendspaning om mat och dryck så kretsar det mesta kring hur gastronomi, måltidsmönster och livsmedelsval påverkas av att konjunkturpendeln svänger mot ljusare tider.
23 oktober
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.