Skolmatskommissionen – LRF Mjölk storsatsar på skolmaten

Skolmatskommissionen är en helt ny satsning som finansieras av LRF Mjölk. Uppdraget? Att lämna förslag på insatser som gör att fler skolbarn får ta del av en hälsosam och näringsriktig kost i skolan.

Torsdagen den 14 september lanserades Skolmatskommissionen, en oberoende kommission finansierad av LRF Mjölk.
– Maten i skolan har stor betydelse för lärande utbildning och ekonomi och lägga grunden för hälsosamma matvanor, säger Kajsa Asp, dietist och Skolmatskommissionens generalsekreterare.
I familjer med låg inkomstgrad och utbildningsnivå är det vanligare med övervikt och fetma, var tredje svensk tonårstjej har tecken på järnbrist och hälften av landets 13-17-åringar äter inte frukost varje dag.
– Utvecklingen går åt fel håll och därför spelar skolmaten stor roll för barns näringsintag. Men förutsättningarna har på flera sätt förändrats och vi ser att det behövs insatser för att skolmaten ska leva upp till kraven.
Enligt Susanne Arvidsson, Skolmatskommissionens ordförande och docent i företagsekonomi vid Lunds universitet, lägger en del kommuner tre gånger så mycket pengar på skolmaten jämfört med andra.
– I dag är skolmaten ett lotteri, säger hon.
Ett av skolmatskommissionens uppdrag är att undersöka om kommunerna överhuvudtaget kan få ihop ekonomin som det ser ut nu, i och med lågkonjunktur och inflation.
Skolmatskommissionens slutrapport ska presenteras under första kvartalet 2024.


Skolmatskommissionen: Fredrik Eriksson, kock och krögare; Kajsa Asp, dietist; Li Nester, ordförande Röda Korsets ungdomsförbund; samt Susanne Arvidsson, docent i ekonomi

 

 

Dela

Fler nyheter i Måltider och Värdekedjan

Tidlös klassiker är årets vardagsrätt

Pannkakor är svenskarnas stora favorit i vardagen. Under 2024 har Icas recept på pannkaka fått över tre miljoner sidvisningar på ica.se. Bland desserterna är det kladdkakan som hamnar högst upp på listan med nästan två miljoner visningar under samma period.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.