Ekomaten tappar – men äggen går mot strömmen

Försäljningen av ekologisk mat minskar i både volym och värde i de svenska matbutikerna. Det visar den senaste kvartalsrapporten från Svenskt ekoindex. Enligt Ekologiska Lantbrukarna väljs det ekologiska bort till förmån för billigare alternativ i och med de kraftiga matprisökningarna.

Försäljningsvärdet för ekologisk mat i svenska livsmedelsbutiker minskade med 1,8 procent under det andra kvartalet 2023 jämfört med samma period året innan. Precis som de närmast föregående kvartalen är nedgången ett resultat av stigande priser men ännu större nedgång i sålda volymer.
De kraftiga prisökningarna på alla sorters livsmedel har enligt Ekologiska Lantbrukarna gjort att konsumenter väljer bort ekologiskt bort till förmån för billigare konventionella alternativ. Men även att man väljer billigare ekologiska produkter, som exempelvis färs i stället för helt kött.
– Alla små val kan påverka ekoförsäljningen. Välj ekologiska havregryn, mjölk och grönsaker så är du med och bidrar till högre biologisk mångfald, mindre gifter i miljön och ett bättre liv för djuren, säger Ida Lind, expert för marknad och hållbarhet på Ekologiska Lantbrukarna.
Utvecklingen skiljer sig något mellan kategorier:
* För mejeriprodukter var försäljningsvärdet under årets andra kvartal i det närmaste oförändrat (-1,5 procent), men volymerna minskade med 10,9 procent.
* För frukt och grönt minskade försäljningsvärdet med 5,0 procent, i huvudsak en effekt av minskade volymer medan priserna förändrades marginellt.
* För ägg ökade försäljningsvärdet med 17,0 procent. Den kraftiga uppgången uppstod genom en kombination av höjda priser och en ökad volym.
– Det är glädjande att äggförsäljningen ökar, vi hoppas att det håller i sig. Det betyder mycket för alla ekologiska äggproducenter som dagligen ser till att djuren får gå utomhus och sprätta och picka, säger Ida Lind.


Kvartalsrapporten “Svenskt ekoindex” följer försäljningsutvecklingen för ekologiska livsmedel i dagligvaruhandeln och lanserades för första gången 2018. Rapporterna är en del av projektet “Marknadsanalyser och branschutveckling för ett växande eko-Sverige” som finansieras av Jordbruksverket inom ramen för den svenska livsmedelsstrategin.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Trend och Värdekedjan

Hon ska öka konsumtionen av fullkorn: “Tid, tålamod och starkt engagemang”

Maria Alexandersson är projektledare för Fullkornsfrämjandet. Uppdrag? Att få fler svenskar att få upp ögonen för vikten av att äta fullkorn.
– När man väl förstår är det egentligen ganska enkelt, säger hon till Livsmedel i fokus.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.