Här är livsmedelsföretagens recept för att möta ökat prisfokus

Livsmedelsföretagen fortsätter att tappa försäljning och förlora marginaler – samtidigt som kostnaderna ökar. Så frågan är – hur hanterar tre av de största leverantörerna konsumenternas sug efter lågpris?

I måndags valde Arla Foods Sverige att göra prissänkningar mellan fem och 18 procent på hundratals produkter inom alla kategorier.
– Det handlar i grund och botten om att möta en situation där allt fler hushåll har svårt att få matpengarna att räcka. Genom att sänka priserna hoppas vi att fler har råd att köpa våra produkter och att det på så vis kommer in mer pengar till våra ägare, mjölkbönderna. Men i slutändan är det butikerna som sätter priset till konsument, säger pressekreteraren Sandra Eriksson.

Arla Foods vd Cecilia Kocken menar att det är viktigt att ha respekt för att konsumenter har tunnare plånböcker.
– ”Billig mat” är det just nu vanligaste sökordet på våra receptsajter. Samtidigt finns det många som faktiskt har utrymme att handla svenskt och till dem behöver vi få ut budskapet om vikten av att fortsätta att göra det, säger hon och förklarar att risken annars är att jakten efter den billigaste matkassen leder till att svenska gårdar tvingas lägga ner.


– Vill vi ha svensk mat på borden även i framtiden är det viktigt att bönderna får ersättning för sina kostnader. Inte minst som många av dem sitter med stora räntekostnader; det är inte ovanligt att en mjölkgård kan ha lån på runt 20 miljoner.

Även på HKScan Sverige har man tydligt märkt av konsumenternas ökade fokus på lågpris under hela det senaste året.

– Vi har ett ganska brett sortiment men mixen har förändrats i och med att konsumenterna blivit mer priskänsliga. Det har även påverkat våra produktlanseringar, där vi satsat mycket på mer prisvärda alternativ samtidigt som det blivit en högre andel produkter på kampanj, säger vd Lars Appelqvist.

Henrik Julin, vd för Orkla Foods Sverige, menar att situationen är minst sagt utmanande.

– Först hade vi brist vad gäller tillgång på råvaror och därefter inflationen. Samtidigt har vi höga krav på oss och konkurrensen är tuff med stor prispress, inte minst från utländska aktörer ökar, säger han och fortsätter:
– Samtidigt tror vi att de långsiktiga trenderna är starkare än de kortsiktiga prisökningarna. Det är klart att vi kan ha olika kampanjerbjudande, lyfta fram lite billigare produkter och göra vissa justeringar i nya produkter för att få ned prisbilden, men vi ändrar inte vår strategi kring hållbar och hälsosam mat.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Trend och Värdekedjan

Hon ska öka konsumtionen av fullkorn: “Tid, tålamod och starkt engagemang”

Maria Alexandersson är projektledare för Fullkornsfrämjandet. Uppdrag? Att få fler svenskar att få upp ögonen för vikten av att äta fullkorn.
– När man väl förstår är det egentligen ganska enkelt, säger hon till Livsmedel i fokus.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.