3 mars 2020
I takt med att fler och fler fall av corona-viruset bekräftas i Sverige och oron för isolering i hemmen ökar har efterfrågan på livsmedel som kan bunkras tagit fart.
Både butiker och livsmedelsproducenter vittnar om en kraftig försäljningsökning av lagringsdugliga kolonialvaror.
– Försäljningen av konserver har tagit rejäl fart. Främst är det pasta och soppor som ökat, säger Jonas Handspik, butikschef på Ica Maxi Grafiska vägen i Göteborg.
Helen Knutsson, kommunikationschef på Orkla Foods Sverige, bekräftar att man sett en stor försäljningsökning inom flera kategorier under den senaste veckan:
– Men vi vet inte exakt hur mycket som är verklig ökning i butiker och hur stor del som beror på att grossisterna ökar sina lagernivåer för att vara beredda.
Störst ökning hittills är det för helkonserverna köttbullar i gräddsås och ravioli, där försäljningsnivån ligger på mellan fyra och sex gånger den normala.
Andra produkter som minst har dubblerat sin normala försäljning är potatismos, fiskbullar och pulversoppar blåbär/nypon.
– Vi har en beredskapsgrupp som följer efterfrågan tätt tillsammans med våra kunder och arbetar för att öka upp produktionen på vissa sortiment, säger Helen Knutsson.
HK Scan, som bland annat har Bullens pilsnerkorv i sitt sortiment, kan inte på rak arm svara på frågan om hur mycket efterfrågan på den klassiska helkonserven ökat under senaste veckan:
– Eftersom vi säljer genom retailkanaler och deras lager så släpar försäljningssiffrorna efter något, säger kommunikationschefen Ylva Swenzén.
Fontana Food vet däremot att försäljningen av deras ravioli på helkonserv ökat med 200 procent jämfört med förra veckan.
– Och då är veckan inte slut än, säger Loizos Papadopoulos, vd på familjeföretaget.
Han berättar att raviolin, i likhet med de flesta andra av företagets produkter, importeras från länderna kring Medelhavet. Och att det kan bli problem med transporterna framöver eftersom så många containrar inte kommer loss från Kina.
– Det är ett lite uppskrämt läge just nu och vi har själva skjutit upp planerade inköpsresor samtidigt som flera av de mässor vi tänkt besöka har ställts in, säger Loizos Papadopoulos.
Dela
Fler nyheter i Arkiv och Dagligvaruhandel
Coop lanserar personlig matkasse: “Träffsäker teknik”
Nu kan din mammas lasagne eller bästa vännens smarta middagstips handlas online. I samarbete med Smakshare och Northfork lanserar Coop en ny tjänst för färdiga matkassar, som gör det smidigt att fylla kundkorgen med sina egna favoritrecept.
12 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.