22 augusti 2023
Här i Sverige har det stundtals varit en ganska hätsk stämning mellan mjölkindustrin och havredryckstillverkaren Oatly. Det har inte minst synts i reklamen, där Oatly senast i våras kapade Arlas receptsajt med budskapet att recepten går lika bra att göra med havreprodukter.
Men Arla Sveriges vd Cecilia Kocken tar det hela med ro:
– Jag ser oss inte som konkurrenter utan som branschkollegor. Det är media som älskar att driva upp en konflikt som egentligen inte finns. Förut valde folk havredryck som ett statement. Nu har marknaden mognat och man väljer utifrån många olika behov. Det är liksom helt okej att väja mjölk ena dagen och havredryck den andra, säger hon till Livsmedel i fokus.
På andra sidan Atlanten har mjölkindustrin dock valt att slå tillbaka, enligt vad tidningen Resumé rapporterar. Med hjälp av AI släpper California Milk Processor Board (CMPB), en reklamfilm med ett tydligt budskap: “Everyone wants to be milk“.
I filmen syns bland annat produkter som bimjölk, laxmjölk, energimjölk, pixelmjölk, nudelmjölk, spökmjölk och sushimjölk.
– Hur kommer det sig egentligen att alla vill göra dessa fejkade mjölkprodukter? Det finns ju inget som går upp mot originalet, säger Pepe Aguilar, ecd på reklambyrån Gallegos United, i en intervju som Resumé återger.
Dela
Fler nyheter i Dryck och Trend
Skånemejerier om det svenskt ostlyftet: “Vi lyssnar på konsumenterna”
Den importerade hårdosten dominerar i svenska kyldiskar. Men på Skånemejeriers mejeri i Kristianstad driver man utvecklingen mot ett utökat utbud av svensk ost.
– Vi satsar på njutningsupplevelser, säger anläggningschefen Stefan Andersson.
20 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.