Två varumärken blir ett i lyxig båge: ”Tror på succé”

Det krävdes 52 olika versioner men till sist lyckades produktutvecklarna på OLW få fram en ostbåge som passar perfekt till skaldjurssäsongen, i samarbete med Norrmejerier.
– Cheez doodles deluxe Västerbottensost är en extra lyxig ostbåge, säger Denise Niemi, varumärkeschef på OLW.

Västerbottensost är en av Sveriges mest älskade ostar och förenas nu med Sveriges mest sålda snacks: OLW cheez doodles. Resultatet är en lyxig ostbåge med mild smak av klassisk Västerbottensost och en nypa finmalen svartpeppar.
– Det har varit fantastiskt roligt och lärorikt att jobba fram den här produkten. Det tog inte mindre än 52 versioner för att få fram den perfekta smaken av Västerbottensost på våra spröda cheez doodles. Vi hoppas att konsumenterna ska tycka om den lika mycket som vi gör, säger Hedda Lundh, produktutvecklare på OLW.
I cheez doodles deluxe-familjen finns sedan tidigare smakerna Pecorino och Stilton.
– Vi tror på succé. När vi tidigare frågat konsumenter om vilken smaksättning de helst av allt vill ha bland vårt deluxe-sortiment så är det Västerbottensost som vunnit. Därför är det extra kul att äntligen få presentera den här nyheten, säger Denise Niemi, varumärkeschef på OLW.

Cheez doodles Deluxe Västerbottensost säljs i storleken 120 gram. Ostbågarna tillverkas i Orklas snacksfabrik i Filipstad. Förpackningen består av fossilfri plast gjord på tallolja. Påsarna är tredjepartscertifierade av ISCC och påsarna har ett halverat klimatavtryck jämfört med påsar av fossil plast.

Dela

Fler nyheter i Trend

Trendspotting 2025: Nu vänder det!

Innovativa småmål, otippade smakfusioner och EMV på dekis. När Food & Friends för 21:a året i rad presenterar sin trendspaning om mat och dryck så kretsar det mesta kring hur gastronomi, måltidsmönster och livsmedelsval påverkas av att konjunkturpendeln svänger mot ljusare tider.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.