19 februari 2020
I stället för de klassiska bilderna med aptitretande burgare låter Burger King nu sin mest välkända burgare mögla, detta för att uppmärksamma att burgarkedjan tagit bort alla artificiella konserveringsmedel.
Kampanjen refererar till det antal dagar som har passerat sedan burgaren monterades med budskapet “Det fina med inga artificiella tillsatser”.
Burgarkedjan har även tagit bort artificiella färg- och smakämnen från de allra flesta produkterna på burgarmenyn och tillbehören.
– Snart kommer hela Burger Kings meny i Sverige att endast ha äkta ingredienser. Det är någonting vi är enormt stolta över, säger Iwo Zakowski, vd för Burger King i Sverige, i en kommentar.
Kampanjen med de mögliga burgarna har skapats och utformats i Sverige och annonseras nu ut på bred front över hela världen. Utöver Sverige har en majoritet europeiska länder och USA fasat ut artificiella tillsatser.
– Arbetet med att fasa ut artificiella konserveringsmedel, färg- och smakämnen från våra produkter har pågått under en lång tid och det är något vi är stolta över, säger Daniel Schröder, marknadschef på Burger King Sverige.
AGNETA RENMARK
Dela
Fler nyheter i Arkiv
Sätherberg: “Ingen risk för matbrist”
”Det finns ingen risk för matbrist”, sa landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg på en presskonferens i tisdags.nDäremot är ökade livsmedelspriser, sämre lönsamhet för jordbruket och minskad matproduktion några av de konsekvenser som Ukrainakrisen kan få på den svenska livsmedelsförsörjningen.
22 mars
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.