19 februari 2020
Dryckesbranschens Klimatinitiativ är ett projekt som gemensamt startades av Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL), Sveriges Bryggerier och Systembolaget för att ge möjlighet för alla dryckesleverantörer att bidra till en mer klimatsmart bransch och tillsammans nå klimatmålen i Agenda 2030.
Under 2019 har initiativets deltagare rapporterat i ett gemensamt verktyg för att mäta, följa upp och kunna sätta mål för sin klimatpåverkan; 35 företag har deltagit, vilket utgör 74 procent av Systembolagets försäljningsvolym.
Nu presenteras den första rapporten, vilken visar att 99 procent av all energianvändning hos företagen är fossilfri och alltså kommer från förnybara källor såsom vatten- och vindkraft.
Den största klimatpåverkan kommer från förpackningar, 77 procent, vilket ligger i linje med hur det ser ut för flera andra branscher.
Transporter står för cirka 20 procent av de indirekta utsläppen.
– Flera av företagen som deltar i initiativet har redan i dag ett ambitiöst klimatarbete. Fokus för oss framåt är att sätta konkreta mål för förpackningar och transporter, samt att stötta varandra, stora som små aktörer i branschen, att integrera hållbarhet i våra affärsmodeller fullt ut, säger Anna De Geer, vd för SVL.
AGNETA RENMARK
Dela
Fler nyheter i Arkiv
Sätherberg: “Ingen risk för matbrist”
”Det finns ingen risk för matbrist”, sa landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg på en presskonferens i tisdags.nDäremot är ökade livsmedelspriser, sämre lönsamhet för jordbruket och minskad matproduktion några av de konsekvenser som Ukrainakrisen kan få på den svenska livsmedelsförsörjningen.
22 mars
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.