17 februari 2020
Svensk Dagligvaruhandels och HUI:s index visar att försäljningen lyfte med 5,3 procent i januari jämfört med motsvarande månad 2019.
Så här fördelades den kanalmässigt:
Fysiska butiker: 5,0 procent
Online: 13,3 procent
– Dagligvaruhandeln öppnar året starkt med den högsta kalenderkorrigerade tillväxten sedan april 2019, säger Daniel Liljeberg, näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.
Indexet redovisar för första gången även tillväxten för e-handeln – uppdelad på hemleverans och upphämtning i butik.
Försäljningsökningen uppgick till 5,8 respektive 30,6 procent.
Den så kallade kalendereffekten uppgick i januari till 1,1 procent.
THOMAS OHLÉN
Dela
Fler nyheter i Arkiv
Sätherberg: “Ingen risk för matbrist”
”Det finns ingen risk för matbrist”, sa landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg på en presskonferens i tisdags.nDäremot är ökade livsmedelspriser, sämre lönsamhet för jordbruket och minskad matproduktion några av de konsekvenser som Ukrainakrisen kan få på den svenska livsmedelsförsörjningen.
22 mars
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.