Trender och tips som tacklar tuffa tider: “Kommunicera mera”

Pretto är ute och det perfekta omodernt. Framtiden präglas av samarbete, att förmänskliga och våga lite mer – och att hitta sig egen väg i hållbarhetsträsket. Så kan Prime United Minds årliga trendspaning Food Change sammanfattas.

Nu i veckan var det dags för Prime United Minds årliga trendspaning Food Change, i år med undertiteln ”In times of Trouble”.
– Jag har analyserat mattrender i mer än 40 år men det har aldrig sett ut som nu, säger Ingela Stenson, Livsmedel i fokus chefredaktör som modererade eventet.
Hon började med att konstatera att det är tuffa tider för de flesta, men i synnerhet för just livsmedelsbranschen. Men också att man behöver gasa sig ur krisen och aldrig får sluta kommunicera.
Under eventet sammanfattades fyra tydliga konsumenttrender i lika många ”actions”:

  1. Äg och Agera. Hållbarhetsrutan för kommunikation är på tok för liten och budskapen i stort sett identiska. Folk är dessutom mätta på präktiga hållbarhetsformuleringar och initiativ. Sök nya vägar – vad får folk att reagera? Dyk djupare så att ni gör skillnad på riktigt!
  2. Förmänskliga och samarbeta. Människor svarar på känslor först, fakta sedan, därför behövs bägge perspektiven. Det är till och med så att människor fattar emotionella beslut och sedan söker efter fakta som förstärker den position de valt och detta gäller inte minst mat och livsmedel. Så för att vinna tillit och kärlek från konsumenter och kunder på ett sätt som AI aldrig kan göra behöver informationen humaniseras: Bygg tillit genom att våga visa er mänskliga sida.
  3. Slappna av och ha lite självdistans. Vad människor längtar efter är i förändring. Att äta hundra procent felfritt är inte längre något vi vare sig orkar eller vill. För dig som är arbetsgivare kan det vara läge att fundera på vad det är som attraherar folk i dag, bortom karriärstegar och de tidigare värderingarna. Anknyt gärna till folks längtan efter njutning och lazyness. Och tillåt varumärkena att vara enkla och inte så tillkrånglade: Sänk tröskeln.
  4. Våga och stick ut. Omdefiniera vad ni lägger i syfte och mening, se till att engagera människor. Livsmedel och mat är det ultimata verktyget för detta, här kan kunder och gäster visa känslor, hjärta och lite hjärna. Kommunicera tunga frågor på ett tilltalande, sympatiskt och öppet sätt, och underskatta inte värdet av mörk humor som en samlade kraft.

 

 

Dela

Fler nyheter i Trend och Värdekedjan

Hon ska öka konsumtionen av fullkorn: “Tid, tålamod och starkt engagemang”

Maria Alexandersson är projektledare för Fullkornsfrämjandet. Uppdrag? Att få fler svenskar att få upp ögonen för vikten av att äta fullkorn.
– När man väl förstår är det egentligen ganska enkelt, säger hon till Livsmedel i fokus.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.