“Sverige som marknad går i bräschen för andra”

Hallå där, Gill Riley, International marketing och innovation director på Quorn Foods som precis har lanserat en ny global klimatkampanj i Sverige med hjälp av illustratören Louise Edlund Winblad.

Varför väljer ni att lansera i Sverige först?

– Människor i Sverige är väldigt medvetna om vilken betydelse våra val och vår livsstil får på klimatet. Inte minst förstår konsumenten betydelsen av vad vi äter.  Sverige som marknad går i bräschen för andra och har dessutom varit en viktig marknad för Quorns produkter ända sedan starten för tjugo år sedan.

I filmerna som lanserades i veckan samarbetar ni med illustratören Louise Edlund Winblad – hur kommer det sig?

– Hon porträtterar småbarnslivet med mycket humor i sina sociala kanaler och tar udden av alla krav på perfektion. Vi ser en riktigt bra förespråkare i henne som kan tipsa om enkel och klimatsmart mat som passar hela familjen. När man vill berätta om matens klimatpåverkan är det viktigt att göra det på ett sätt som känns relevant för konsumenten, med exempel på förändringar i rätt riktning som också är förenliga med ett vanligt vardagsliv.

Quorn har funnits i 20 år – varför lanseras er första klimatkampanj 2020?

– För att först nu är tiden mogen för en klimatkampanj. Vi kan se ett ökande intresse för hållbar mat på flera marknader. Konsumenter och retailers är redo för det här budskapet i dag.

Vad vill ni uppnå med kampanjen?

– Vi vill visa vilken betydelse våra val av mat kan få på klimatet och i förläningen på vår planet.  Att små, enkla förändringar kan ha en stor betydelse för framtiden och att det är möjligt att välja produkter med ett lägre koldioxidavtryck utan att behöva ge avkall på smak eller bekvämlighet.

Att Quornprodukter är ett bra val om man vill reducera sitt klimatavtryck bekräftas av The Carbon Trust och det gäller genom hela kedjan – från fabriken till konsumenten.

ELLEN LARSSON

Dela

Fler nyheter i Arkiv

Sätherberg: “Ingen risk för matbrist”

”Det finns ingen risk för matbrist”, sa landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg på en presskonferens i tisdags.nDäremot är ökade livsmedelspriser, sämre lönsamhet för jordbruket och minskad matproduktion några av de konsekvenser som Ukrainakrisen kan få på den svenska livsmedelsförsörjningen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.