Mäktigast i handeln: “Man är aldrig bättre än sitt senaste kundmöte”

Rekordinflationen har gjort lågpris mer relevant än någonsin. Och som vd för Willys har Thomas Evertsson sett hur både omsättning och antalet butiker vuxit så det knakat. Nu utses han till 2023 års vinnare av Handelns mäktigaste – en utmärkelse som branschkollegan Market delar ut.

Nej, att utses till Handeln mäktigaste 2023 var inget som Thomas Evertsson, vd för Willys, räknat med. Men på torsdagen stor det klart att årets vinnare av hedersutmärkelsen arbetar i just dagligvaruhandeln – och inom den kedja som lyser starkast på dagligvaruhimlen just nu.
Det har ju verkligen varit Willys år i år!
– Ja, men jag ser ändå inte mig själv som särskilt mäktig. Jag är bara lagledare för ett framgångsrikt företag, där det mesta handlar om ett väldigt gnetande och där man aldrig är bättre än sitt senaste kundmöte.
Är du lika ödmjuk som du låter?
– Haha, man blir nog det efter att ha varit i den här branschen i så många år som jag har varit, då vet man att det aldrig går att luta sig tillbaka. Men ödmjukhet kan kombineras med gott självförtroende – det är två helt olika saker, säger Thomas Evertsson, som varit vd för Willys sedan 2008.
När han började för 15 år sedan fanns det 130 butiker; i dag finns det 231, varav 52 Willys Hemma.
Ett annat tydligt mått på den positiva tillväxtkurvan är att det varje månad under hela den här tiden alltid varit fler medarbetare jämfört med månaden innan.
– I dag är vi drygt 10 000 medarbetare. Det om något gör det oerhört motiverande att jobba!
Under förra året ökade försäljningen med 15,5 procent. Och som om det inte vore nog ökade försäljningen med imponerande 24,3 procent första kvartalet i år – betydligt mer än inflationen alltså.
– Man kan säga att vi har haft många framgångsrika år där det här sista året varit den extra knorren.
Det som är unikt är nämligen att Willys har utvecklats positivt både innan, under och efter pandemin och nu även i inflationsekonomin.
– Jag tror att det handlar om att vi uppfattas som relevanta. Kunderna ser inte på Willys främst som ”lågpris”, de ser att vi har fräscha och fina butiker med schyssta priser. Och alla vill ju göra en bra affär!
En viktig del av framgångarna är enligt Thomas Evertsson att Willys står på tre stadiga ben: affärsidén, affärsmodellen och företagskulturen.
– Vi har hela tiden varit trogna idén med att erbjuda Sveriges billigaste matkasse. Och modellen med konceptstyrning och egenägd kedjedrift har visat sig vara svårslagen.
Till detta kommer en stark företagskultur med mantran som alla medarbetare kan rabbla i sömnen, av typen ”varje krona räknas” och ”du är viktig” och ”vi utmanar”.
– Utöver allt detta har vi oerhört duktiga ledare och medarbetare inom organisationen.
Hur ska du fira vinsten nu då?
– Det får vi se men här på Willys är vi väldigt noga med att varje framgång ska firas!

Dela

Fler nyheter i Trend

Trendspotting 2025: Nu vänder det!

Innovativa småmål, otippade smakfusioner och EMV på dekis. När Food & Friends för 21:a året i rad presenterar sin trendspaning om mat och dryck så kretsar det mesta kring hur gastronomi, måltidsmönster och livsmedelsval påverkas av att konjunkturpendeln svänger mot ljusare tider.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.