Här är Sveriges bäst omtalade varumärken i matbutiken

En ost, ett diskmedel och en chokladbit toppar listan över de varumärken som svenska folket förknippar med positiva värden i svensk dagligvaruhandel, enligt en ny undersökning från YouGov. Bland de varumärken som klättrat mest på listan finns ett växtbaserat.

När svenska folket listar de varumärken som de hört mest positivt om i svensk dagligvaruhandel så placerar sig Västerbottensost på första plats, följt av Yes, Marabou, Zoégas och Skånemejerier.

Bakom listan står det globala undersökningsföretaget YouGov som dagligen intervjuar svenska folket om deras uppfattning om varumärken.

– Att Västerbottensost fått denna fina utnämning skapar en otrolig stolthet och arbetsglädje för alla oss medarbetare och våra norrländska mjölkbönder, säger Maria Forsner, varumärkeschef för Västerbottensost, i en kommentar.

Bland dem som klättrat mest i samma undersökning kommer Pepsi Max på första plats, följt av Pepsi och Anamma – det växtbaserade varumärke som numera ägs av Orkla Foods.

AGNETA RENMARK

Dela

Fler nyheter i Arkiv

Sätherberg: ”Ingen risk för matbrist”

”Det finns ingen risk för matbrist”, sa landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg på en presskonferens i tisdags.nDäremot är ökade livsmedelspriser, sämre lönsamhet för jordbruket och minskad matproduktion några av de konsekvenser som Ukrainakrisen kan få på den svenska livsmedelsförsörjningen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.