24 januari 2020
Sedan sju år tillbaka har Livsmedelsföretagen regelbundet undersökt svenskarnas förtroende för livsmedelsindustrin. I den första mätningen i februari 2013 uppgav 63 procent att de hade ett mycket eller ganska stort förtroende. Trenden sedan dess har pekat tydligt uppåt. I den senaste undersökningen, utförd i oktober-november 2019, svarade 89 procent att de har mycket eller ganska stort förtroende för industrin – en ökning med två procent sedan året innan.
Men livsmedelsindustrin blir ju ofta ifrågasatt – hur förklarar ni de här höga siffrorna?
– Jag vill nog ifrågasätta att industrin ”ganska ofta blir ifrågasatt”, och resultatet i undersökningen ger mig visst fog för detta, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.
Han menar att med tanke på hur ofta konsumenterna kommer i kontakt med just livsmedelsprodukter – flera gånger om dagen – så är det egentligen anmärkningsvärt att det inte är mer klagomål.
– Men det är ju så att nöjda kunder sällan gör väsen av sig och därför blir det ofta obalanserat i rapporteringen. Det som får utrymme i media är de fåtal avvikelser som sker och den lilla skara som är missnöjda och det följer ju den traditionella medielogiken, där negativa och sensationella nyheter alltid ger mer klick än de positiva.
AGNETA RENMARK
Dela
Fler nyheter i Arkiv
Sätherberg: “Ingen risk för matbrist”
”Det finns ingen risk för matbrist”, sa landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg på en presskonferens i tisdags.nDäremot är ökade livsmedelspriser, sämre lönsamhet för jordbruket och minskad matproduktion några av de konsekvenser som Ukrainakrisen kan få på den svenska livsmedelsförsörjningen.
22 mars
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.