Här kan man söka jobb – på en servett

Det är inte bara livsmedelsindustrin och lantbruket som är i stort behov av nya medarbetare, det gäller även servicehandeln. Nu testar Pressbyrån och 7-Eleven ett nytt grepp i sin rekrytering och lanserar möjligheten för kunderna att söka jobb i farten.

Pressbyrån och 7-Eleven tar till nya grepp för att locka till sig nya talanger, genom att göra det möjligt att söka jobb i farten – i bokstavlig bemärkelse.
– Vi prövar ett nytt kul sätt att sticka ut i mängden och locka över de bästa talangerna till oss genom att möta våra framtida medarbetare där de finns. Hela vår verksamhet finns på platser där människor är på språng och vi letar efter personer som, precis som vi, trivs med ett högt tempo, älskar att möta människor och ha mycket kul på jobbet. Så varför inte öppna upp för att även kunna söka jobb i farten, säger Linnéa Borgström, HR- och hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience i Sverige.
I ett första skede kommer så kallade jobbsökarkiosker att placeras ut i landet under sommaren. Det är ett bås där vem som helst kan kliva in och skicka en digital jobbansökan med en kort presentationsfilm.
I nästa steg, efter sommaren, kommer potentiella kandidater att ha möjlighet att söka jobb direkt i butik, antingen via servetterna eller vid självskanningskassorna.
– Du ska kunna köpa en korv och samtidigt söka ett jobb direkt i någon av våra butiker. Eller helt enkelt stoppa servetten i fickan och skicka in din ansökan när du kommer hem.
De första jobbkioskerna fanns på plats på Jobbfestivalen i Kungsträdgården häromdagen; under sommaren ska de ställas ut i Stockholm, Malmö och Göteborg.

Enligt färska siffror från branschorganisationen Convenience Stores Sweden går försäljningen inom servicehandeln bra. Samtidigt visar statistik från Svensk Handel att butikssäljare är den yrkesroll i handeln med störst rekryteringsbehov. Totalt uppgår rekryteringsbehovet 2030 till 48 000 personer.

 

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Trend

Trendspotting 2025: Nu vänder det!

Innovativa småmål, otippade smakfusioner och EMV på dekis. När Food & Friends för 21:a året i rad presenterar sin trendspaning om mat och dryck så kretsar det mesta kring hur gastronomi, måltidsmönster och livsmedelsval påverkas av att konjunkturpendeln svänger mot ljusare tider.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.